Hent meg – et nytt busstilbud

I Gjesdal kommune har vi gode bussforbindelser fra Ålgård til Sandnes. Innbyggerne i de indre bygdene har imidlertid like stort transportbehov som de som bor mer sentralt, og behovet må de dekke med privatbil.

Gjesdal Høyre har registrert den gode erfaringen Kolumbus har med HentMeg i Sauda. Mye der kan sammenlignes med bussrutene og passasjergrunnlaget innover i Gjesdal. Utenom skoletidene er det få passasjerer, men likevel et transportbehov. De kuttet noen ruter – og sparte penger på det – og satte heller opp bestillingstjeneste, eller HentMeg som det kalles.

Langs den tidligere bussruten, kan man nå ringe, eller bestille transport på en app. Erfaringene er flere fornøyde kollektivreisende og færre tomme busser og en økonomi som går rundt. Dette er et konseptet vi tror kan ha noe for seg i Gjesdal også, og som vi tar med i partiets videre arbeid.

Det er viktig at kollektivtransporten kommer frem. Det gjør den fra bygdene og til Ålgård, men fra Ålgård til Sandnes, se det er en annen historie. E39 er en flaskehals vi må få orden på med tunell under Ålgård og fire felt, både sørover og nordover. Ålgård-Sandnes haster mest!

Ålgårdbanen skal vi ha i bakhånd. Den gamle skinnegangen gjennom vekslende landskap langs Figgjoelva, er en magisk turopplevelse. Dersom man etter hvert ønsker byutvikling langs traseen, kan det absolutt bli aktuelt med en gjenåpning.

I kollektivsatsingen er HentMeg et konsept verdt å prøve nå i første omgang!

Hele programmet vårt finner du ved å trykke her.