Ikke flere vindmøller nå!

Gjesdal Høyre anbefaler ikke nye utbygginger av vindkraft i Gjesdal i den kommende fireårsperioden. Det er den samme holdningen som fylkespartiet sier for Rogaland.

-Det har de siste årene vært en storstilt utbygging, mye mer enn det vi så for oss for få år siden, sier Henry Tendenes, ordførerkandidat i Gjesdal. Årsaken til dette er til dels at NVE har tillatt utbygging i områder som ligger utenfor områder som Rogaland sin fylkesdelplan for vindkraftutbygging viser.

– Jeg er ikke allergisk mot å se vindmøller, sier han. De er faktisk flotte og smekre å se på enkeltvis, men når så mange samles på relativt begrensa områder blir det feil. Da blir de uromoment i landskapet. Sårene og inngrepene i naturen som følger av at strømmen skal ut fra områdene med vindmøller, blir store.

– Ikke minst har vi sett det i den planlagte vindmølleparken på Gilja. Om den blir utbygd, får vi mange synlige møller. Vel så stort inngrep får vi med alle mastene og linjeføringen fra Gilja, ned Dirdal og videre mot Seldal, sier Henry Tendenes.

– Det er spesielt dette siste som har fått ja-mannen i meg til å sette på bremsene. At utbyggingen på Måkaknuten mellom Bjerkreim og Gjesdal blir annerledes enn de første planene viste, spiller også inn.

– Vi har bruk for mye strøm framover når alt vi har og bruker skal elektrifiseres, men vi må gjøre det på en måte som ikke ødelegger naturen og vår opplevelse i den. Det er mange kraftverk som kan oppgraderes og fornyes, uten at mer natur blir skjemmet slik som med den storstilte utbygging av vindmøller sier Henry Tendenes i Gjesdal Høyre.