Nå er kulturprisen din Liv!

Under ordførerens nyttårsmarkering fikk vår mangeårige medlem, Liv Todnem, overrakt kulturprisen i Gjesdal.

Men vi gratulerer, gjentar vi gjerne juryens begrunnelse for at Liv får kulturprisen:

Liv Todnem har vær tilknyttet frivillig arbeid og kulturlivet i Gjesdal siden hun bosatte seg i Gjesdal kommune i 1977. Hun kom inn som varamedlem i Oltedal hagelag i 1979 og fast styremedlem fra 1980. Fra 1982 kom hun inn i styret i Hageselskapet Rogaland og hadde i perioden fram til 1996 forskjellige verv, derav flere år som leder. I dag er hun fortsatt leder av Oltedal hagelag, noe hun har vært i en årrekke, avbrutt i en kort periode i begynnelsen av 2000-tallet.

I Oltedal var hun også i flere år leder av skolekorpset og har vært med i mye annet frivillig arbeid, både i Oltedal, i Gjesdal og i fylket hele sitt voksne liv. I Det norske hageselskap ble hun i 2019 utnevnt som æresmedlem etter sin mangeårige innsats, også i sentralstyret. Liv Todnem har i alle år vært en framifrå representant for de organisasjoner hun har vært med i og har i alle år hatt evnen til å bidra til å utvikle og fornye organisasjonene.

De siste årene er det spesielt arbeidet med å rekruttere barn til hagesaken som har ligget hennes hjerte nær, der etableringen av Barnas hagelag i Oltedal er sentralt. Dette ble også lagt merke til under markeringen av Grunnlovens 100-årsdag i 2014. Da var Barnas hagelag i Oltedal invitert av Fylkesmannen i Rogaland som representant for å markere spennvidden i organisasjonslivet i fylket.

Oltedal hagelag blir også lagt merke til nasjonalt, for barnearbeidet, og ikke minst at alle arrangement er gratis for alle. Derfor er laget som Liv nå er styreleder for driver et viktig integreringsarbeid og gir et tilbud til alle lag av folk og nasjonaliteter i Oltedal, uansett størrelse på lommeboka.

Da Jærmuseet for noen år siden ønsket å utvikle en ”hage- og aktivitetsdag” på Limagarden var det for de naturlig å spørre henne om være med å dra dette i gang. Det ble gjort, og både Oltedal og Ålgård hagelag er nå aktivt med her, sammen med Jærmuséet og Hageselskapet Rogaland.

Liv kom med i Gjesdalpolitikken i 1991 og ble samme år valgt som leder av kulturstyret i kommunen. I de fire årene der var hun synlig rundt om i lag og organisasjoner og la vekt på at alle, store som små lag, skulle oppleve at de var en viktig del av kulturlivet i Gjesdal.

I to av ”kulturukene” i hennes periode i kulturstyret var hun innom samtlige arrangement rundt omkring i kommunen. Liv er fremdeles aktiv i kommunepolitikken og vil være synlig, også i kulturpolitikken de neste fire årene. Også i fylkespolitikken har Liv vært aktiv og har 8 år som fast medlem av fylkestinget i Rogaland.

Liv Todnem er en framifrå kandidat til kulturprisen i Gjesdal etter sine mange år i dette arbeidet.