Ny E39 nærmer seg

Her er innlegget som varaordfører Henry Tendenes holdt i kommunestyret da saken om ny E39 ble behandlet i kommunestyret i Gjesdal.

Dette er både en gladsak og en litt tung sak. Så nærme som i dag for å få utbedret en vei som det er jobbet med i uendelig antall år, så nærme har vi aldri vært! Og likevel kanskje så fjernt!

I sør, fra Kr.sand har de begynt å jobbe seg vestover. Nye veier står og spinner for å komme i gang fra Ålgård og sørover. Dette må vi heie på! Samfunnsøkonomisk er dette god butikk sier de som kan regne. Derfor ønsker de å starte hos oss, der det er viktigst. Viktig å komme i gang så fort som mulig sier de som bruker veiene mest: Næringslivet.

Nye veier, firmaet altså, viser at det er mulig å bygge veier på nye måter. Både mer vei, bedre vei og billigere vei. Totalt sett. Nye veier har et oppdrag fra Stortinget, som også inkluderer måten den skal finansieres på.

Det er et men, og det er prisen, bompengene, som vi er invitert til å si noe om i dag. De er høye, både for meg og for de som ivrer mest for veien. Igjen er det næringslivet. Da jeg spør, media spør, så er svaret tilbake at det er mye dyrere å stå i kø og ikke komme fram. Derfor må vi komme i gang!

Derfor er jeg med på dette i dag. Da Nye Veier ble etablert fikk de et oppdrag: Bygg mer vei. Basert på statlige penger, men også bompenger. Det siste er det noen som ikke har oppdaget før nå i siste runde.

Det som betyr mye i dag er også det faktum at dagens E39 blir liggende der den ligger. Det betyr at de som vil kjøre Ålgård-Kr.sand på dagens standard og med fortsatt snittfart 60/70 km/t, de kan gjøre det. De som vil kjøre på en ny firefelts E39 og 110 km/t, de gjør det, og betaler derfor for det samme.

Det er blitt høye bompengesatser. For høye! Men samtidig har vi som bor i Gjesdal betalt bompenger for å kjøre nordover E39 betalt bompenger i 15/20 år. Når de nord for oss fikk den samme regningen vi har hatt i alle disse årene ble det rabalder. I dag betaler jeg svært mye mindre i bompenger enn i fjor. Etter at at bommen på Bråstein nå er borte.

Med alle bommene blir det mer å betale. Ja, det gjør det. Men samtidig så er det med i historien at mye blir billigere.

Transportøkonomisk institutt har regnet på dette: På få år har bompengeutgifteneøkt kraftig, med hele tre milliarder på et par-tre år. Når det er sagt, så harde samlede avgiftene på eie og bruk av bil gått ned med hele 13 milliarderkroner fra 2011 til 2018. Det er sånn sett billigere å bruke bil enn på lenge.Det hører også med til historien.

Men ja, staten bør ta et større ansvar, både med kostnadene og med garantiansvar som i dag fylkeskommunen får. Det er det vi sier i de siste punktene, de som formannskapet var enige i. Det er også det jeg tolker er Frp`og SP sin holdning i dag. Bortsett fra at de hopper bukk over de spillereglene som Storting står bak.

Dermed sier de nei til vei. Der er ikke jeg. Næringsforeningen sier senest i dag i Stavanger Aftenblad at de ber kommuene om å si ja:

Å si nei er å anse som et negativt vedtak om vei. Se til Agder: Der er det fremdrift. Kommunene samarbeider og sier ja og det er tydelig for alle som kjører på E 39 at veien går framover. I Rogaland er det stille.

Jeg gleder meg til ny E39! Det hører også med i helheten at det nå er mulighet for lokale bedrifter å være med i en økonomisk vekstrunde, entreprenører og butikker, når dette arbeidet kommer i gang. Da er dette god butikk, svært god butikk, for mange i anleggsperioden.