Øk bemanningen på sykehjemmet

Hei. Jeg heter Frank Oftedal og representerer Gjesdal Høyre. En av mine hjertesaker er at Gjesdal kommune skal lage et prosjekt i omsorgstjenesten, Prosjektet tar utgangspunkt i å øke grunnbemanningen kraftig ved Solåsheimen. Mens vi venter på et nytt sykehjem!

For å være rustet til fremtiden når antallet eldre og pleietrengende nesten dobles er det viktig at vi har et helsepersonell som trives på jobb. Derfor vil Gjesdal Høyre øke grunnbemanningen ved Solås bo og rehabiliteringssenter, og på denne måten skape en god eldreomsorg .

Økt grunnbemanning vil styrke både kvalitet og verdighet, sikrer nok tid til å utføre arbeidsoppgaver uten at klokka puster den ansatte i nakken og tid til å ta den viktige praten og tid til å være medmenneske.

Ved et sykehjem i Kristiansund hadde kommunen et vellykket prosjekt med økt grunnbemanning og fikk ned sykefraværet med 50 prosent. Prosjektet resulterte i at sykemeldte kom tilbake på jobb, og at kvaliteten gikk opp i takt med trivselen hos både ansatte og beboere.

Midlene fra den ubenyttede sykelønna ble brukt til å beholde den økte grunnbemanningen. I tillegg gjorde sykehjemmet besparelser på overtid og forskjøvet arbeidstid, samt på ressursbruk på å finne vikarer og kanskje opplæring av disse. Tilbakemelding fra både ledelse og ansatte var udelt positive, og konklusjonen var klar.

» Ved å investere i tilstrekkelig bemanning, vil altså kommunene få bedre tjenester, mer fornøyde ansatte, lavere sykefravær og ikke minst lettere rekruttere til stillinger innenfor dette området».

Gjesdal Høyre er ikke stolt av grunnbemanningen i kommunen. Den er ikke tilpasset hverdagen og vi ønsker derfor snarest og i forbindelse med budsjettarbeid i til høsten kjempe for «Prosjekt – økt grunnbemanning på Solåsbo og rehabiliteringssenter».

Dersom vi virkelig vil noe med eldreomsorgen må vi tørre å satse for å gjøre hverdagen bedre for beboere og ansatte.

Dette mens vi venter på et nytt sykehjem i sentrum! Les mer om det her: https://hoyre.no/rogaland/gjesdal/aktuelt/gjesdal_trenger_nytt_sykehjem/