Tidlig innsats er Liv`s hjertesak nr 1.

Min hjertesak kan presenteres i to ord: Tidlig innsats!Det handler om tidlig og rett hjelp før utfordringene blir for store enten det gjelder barn i barnehage og skole eller innen omsorgstjenesten.

Tidlig innsats er som et kinderegg, en investering i bedre læring, bedre livskvalitet til den enkelte og bedre økonomi for kommunen på sikt.

Et velfungerende lokalsamfunn bygger på at hver og en tar ansvar for sitt eget liv og for sin nærmeste familie. De som helt eller delvis ikke er i stand til dette, må få tilrettelagt hjelp. I tillegg til gode kommunale tjenester, er de mange frivillige viktige støttespillere.

At Gjesdal Høyre sier dette i sitt program er svært viktig for meg. Derfor har Gjesdal Høyre i denne perioden vært svært tydelige på at helse- og omsorg må ha mer midler. Med Høyre i posisjon har vi sammen med resten av kommunestyret øket ressursene med over 50 millioner kroner siden 2015. Ressursene i fortsettelsen må være slik at en ikke føler en balanserer på en knivsegg, det sliter på alle parter.

Vi ønsker alle å bo hjemme så lenge som mulig, derfor er kvaliteten på de hjemmebaserte tjenester og tryggheten vi kan gi til de som bor hjemme, viktig. Det som er like viktig for meg er at den som har behov for hjelp opplever å få når han eller hun trenger det.

Vi har motiverte, kvalifiserte og gode medarbeidere i helse- og omsorgssektoren. Disse må vi ta godt vare på og ikke slite ut. Jeg er overbevist om at dagens sykehjem på Solås er tungvint og lite egnet til framtidens bruk og vi bør tenke helt nytt. Det er jeg sikker på at det utvalget som nå skal se på bl.a. omsorgsboliger framover, gjør. Kanskje blir det slik som Gjesdal Høyre ønsker, å selge Solåsheimen og bygge helt nytt.