Vi kan begynne å trappe ned eiendomsskatten!

Det er et mål for Høyre at flest mulig skal eie sin egen bolig. Selveierdemokratiet står sterkt i Norge, og er et viktig prinsipp for Høyre. Men eiendomsskatten gjør at det blir uforholdsmessig dyrt for mange. Når Gjesdal nå har hatt flere år med positive regnskap, må vi starte en nedbygging av eiendomsskatten.

Når man ønsker å innfri alle ønsker, eller ikke vil ta belastningen med å sette tæring etter næring i en kommune og ta de nødvendige prioriteringer og dermed si ja til mye, men nei til noe, kan det være fristende å sende regningen til innbyggere i form av økte avgifter eller eiendomsskatt.

Faren er at det blir ei sovepute for kommunestyret. Eiendomsskatt er en veldig lettvint løsning der man bare laster utgifter over på innbyggerne. Når den først er innført, er det uhyre vanskelig å bli kvitt den etterpå.

Som valgte av folket er vår oppgave å prioritere skattepengene til folk på en god måte. Å innføre en skatt på hjemmene til folk er å skyve politikernes problemer over på innbyggerne fordi politikerne ikke klarer å prioritere skikkelig i eget budsjett.

Gjesdal kommune har gjennom flere år vært avhengig av eiendomsskatt både på boliger og på næringseiendommer, verk og bruk. Dagens regjering med Høyre i spissen har forbedret kommuneøkonomien i perioden. Dette har også kommet Gjesdal kommune til del, med stadig forbedret resultat i regnskapet.

Kommunen har fortsatt høy gjeld og ikke alle oppgaver løses tilfredsstillende. Gjesdal Høyre ønsker gradvis å fjerne eiendomsskatt på boliger dersom økonomien fortsatt bedrer seg i den kommende perioden.

Å kutte i eller fjerne eiendomsskatten er også velferdspolitikk, fordi det betyr at vanlige mennesker og familier får beholde mer av sine egne penger, som de kan bruke på det de trenger. Eiendomsskatten er en usosial skatt, som rammer spesielt enslige minstepensjonister hardt.

Berit Danielsen

Listekandidat Gjesdal Høyre og pensjonist