Gjesdal Høyre vil utvide badetilbudet i Oltedal!

I 2018 tapte Gjesdal Høyre en sak der flertallet på 5, AP, Krf og 1 fra Frp halverte badetilbudet i Oltedal. Bare SP og 1 Frp støttet forslaget fra Liv Todnem og Frank Oftedal om å beholde badetilbudet slik det var.

Selv om vi ikke kan kalle all svømming for idrett, er det likevel slik at svømming er den eneste idretten du kan dø av å ikke kunne. I Norden er Norge dårligst på svømmeferdighet, og vi hører hvert år om alt for mange drukningsulykker som kunne vært unngått.

– Det er noe av årsaken til at vi vil ha et bedre svømmetilbud til våre innbyggere, sier Liv Todnem. At svømmehallen på Ålgård nå er stengt av bygningstekniske årsaker er så sin sak. Det viktige er at vi tilbyr muligheten til å lære alle å svømme.

– Når bassenget på Ålgård ikke er stengt av tekniske årsaker, blir det nytta fullt ut og det er behov for mer tid der. I Oltedal er bassenget tomt 6 ettermiddager i uka.

Frank Oftedal viser til tidligere undersøkelser mellom barn for eksempel i 5. klasse hvor norske barn har dårligst svømmeferdighet av alle nordiske barn.

Kravet i skolen i dag er at innen utgangen av 4. trinn skal elevene være svømmedyktige og kravet er formulert slik: «Fall uti på dypt vann, svøm 100 meter på magen og underveis plukke opp en gjenstand med hendene, stopp og hvil, flyt på mage, rull over, flyt på rygg-samlet i 3 min. Svøm deretter 100 meter på rygg og ta seg opp på land».

– Langt fra alle er i stand til dette med det tilbudet vi kan gi i skoletiden. Da er et tilbud om egenlæring viktig. I tillegg er det et flott sosialt tilbud på fritiden, sier Frank Oftedal.

Liv Todnem og Frank Oftedal viser til at Gjesdal Høyres program for den kommende perioden er klart på at svømmetilbudet i Gjesdal må forbedres: Vi må utvide svømmetilbudet for alle og samtidig vurdere muligheten for en ny svømmehall på Ålgård.