Nina Dons-Hansen er Høyres ordførerkandidat i Harstad

På partiets nominasjonsmøte i går kveld ble det klart – medlemmene stemte enstemmig fram Nina Dons-Hansen som ordførerkandidat i kommunevalget neste år.

Nina Dons-Hansen
Nina Dons-Hansen er Harstad Høyres ordførerkandidat. Foto: Harstad Høyre
  • Jeg er glad og stolt over å få denne tilliten fra partiet vårt, og synes det er spesielt spennende å lede en gjeng med så mange bra folk. Nå skal vi brette opp ermene og få laget et program for valget som vil skape entusiasme i hele kommunen, sier Dons-Hansen.

Flere nye profiler

Med seg har hun rekordmange nye profiler i Harstadpolitikken, som har til felles at de er engasjerte og motiverte – og ser fram til å sette ny energi i utviklingen av Harstad. Nå når hele listen er vedtatt, ser leder for Harstad Høyre, Nils Johan Holte, fram til en spennende valgkamp:

• Dette er et fantastisk team som både ivaretar erfaring fra politikk og henter inn ny energi fra samfunnsengasjerte innbyggere som ønsker mer av Høyres politikk for Harstad. Vi har allerede startet en bred prosess i partiet for å få en god forankring for politikken vi vil fremme, og jeg ser frem til at vi kommer ordentlig i gang med valgkampen med fornyet energi, sier Holte.

Mindre justeringer på rekkefølgen

Medlemmene i Harstad Høyre gjorde noen justeringer på forslaget fra nominasjonskomiteen, og den endelige listen består nå av 13 kvinner og 15 menn. To kandidater fra den opprinnelige listen valgte å trekke seg av personlige årsaker, mens det ble fremmet forslag om mindre justeringer i nominasjonsmøtet som en del av partidemokratiet. Leder for nominasjonskomiteen er fornøyd med det endelige resultatet.

• Det er helt naturlig at medlemmene kommer med sine innspill og at kandidater kan ønske endringer selv. Vi er veldig fornøyde med at vi har en liste med bred og ulik erfaring, både yrkesmessig og aldersmessig har vi med oss flotte folk som ønsker å bidra til at Høyre vinner valget i 2023, sier Tove Julin Pettersen.

Ordførerdebatt mandag

Allerede mandag er det duket for en kickstart av valgkampen under Harstad LAB, et månedlig arrangement i regi av Harstadregionens Næringsforening, Harstad Sentrum, Harstad Profileringspool og Harstad kommune. Målet med Harstad Lab er økt synlighet, engasjement og eierskap til prosessene rundt næringsutviklingen i Harstad, og den nybakte ordførerkandidaten ser frem til å møte dagens ordfører i debatt om nettopp disse temaene som hun har et sterkt engasjement for;

• Jeg mener det er på tide at Harstad får fart på utviklingsprosessene i kommunen. Det er et enormt uforløst potensial i å skape et samarbeidsklima der næringslivet og kommunen finner formen og øker gjennomføringsevnen på gode initiativ. Vi i Harstad Høyre har allerede startet programarbeidet og jeg gleder meg til å vise hva vi står for, avslutter Dons-Hansen.

Om listen

Listen består av 28 kandidater, der de 3 øverste er kumulerte. Gjennomsnittsalderen for listen er på 52 år. Listen er variert i bakgrunn: lokalt og regionalt næringsliv, forsvar, studenter og fra helse og omsorg. Vi har representanter som er småbarnsforeldre, besteforeldre og kommende foreldre. På topp 15 er gjennomsnittsalder 49 år.

PlasseringNavnFødselsår
1 kumulertNina Margrethe Dons-Hansen 1972