Dette er Høyres topp 3 i Harstad

En enstemmig nominasjonskomite i Harstad Høyre har innstilt Nina Dons-Hansen som ordførerkandidat til neste års kommunevalg. Dons-Hansen er Høyres gruppenestleder i kommunestyret i dag, og har vært aktiv i Harstad-politikken siden valget i 2019.

Høyres topp 3 nominerte
Vår nominerte ordførerkandidat Nina Dons-Hansen, omkranset av nr 2 og 3, Rune Stenstrøm og Marie Modal

Vi har kommet fram til at Nina Dons-Hansen skal innstilles som ordførerkandidat for Harstad Høyre, og vi er overbeviste om at hun vil kunne mobilisere bredt blant velgerne, og ha stor troverdighet på å lede Harstad inn i fremtiden. Vi har lagt vekt på hennes sterke engasjement for å utvikle og forbedre Harstad, samt hennes nettverk på tvers av både politikk og samfunn både lokalt, regionalt og nasjonalt. Hun har ledet flere av prosjektene vi som lokalsamfunn er stolte av i dag, og vet hva som skal til for å både se muligheter og realisere dem, forteller leder av nominasjonskomiteen, Tove Julin Pettersen.

Gründer- og utviklingsorientert ordførerkandidat

Nina Dons-Hansen (50) har vært fast medlem i kommunestyret siden 2019, og har bred erfaring fra næringsutvikling og gründerarbeid i regionen. Dons-Hansen har 10 års erfaring fra interkommunalt samarbeid og regionalt utviklingsarbeid i Hålogalandsrådet (tidligere Sør-Troms regionråd). Hun er for tiden engasjert av Harstad kommune som prosjektleder for Tore Hunds rike, og bidrar via Hadsel næringsforening med gjennomføringen av tiltakene i Hadsel kommunes næringsplan. Dette mener Julin Pettersen er overbevisende og viktig erfaring for å få fart på utviklingen også i Harstad;

Rune Stenstrøm på 2. plass

Den anerkjente Harstadadvokaten Rune Stenstrøm (48) er innstilt til 2. plass på nominasjonskomiteens liste, og er Harstad Høyres gruppeleder i dag. For tiden driver han sitt eget advokatkontor i Harstad etter flere år som advokat i Advokatfirmaet Finn, og tar en master i ledelse ved UiT. Stenstrøm er major og distriktsjurist i Forsvaret. Han har vært aktiv i Harstadpolitikken siden 2007, og har markert seg med et sterkt engasjement for både barn og unges oppvekstsvilkår, samt tilbudet som gis til de eldre i kommunen.

Marie Modal på 3. plass

Den kjente veterinærprofilen Marie Modal (60) har bakgrunn som veterinær, politiker, styreleder, bedriftseier og er nå generalsekretær i Veterinærforeningen, der hun også har vært president tidligere. Hun har pendlet mellom Harstad og Oslo de siste årene etter at hun fikk muligheten til å lede administrasjonen i den nasjonale organisasjonen som ivaretar veterinærenes virke og interesser. Hun var gruppeleder for Høyre i to år i forrige kommunestyreperiode, og har et stort politisk engasjement som hun ser fram til å få utløp for når hun nå trer inn i Harstadpolitikken igjen.

Nominasjonskomiteens medlemmer: Tove Julin Pettersen (leder), Arne Johan Markussen, Sigmund Sørensen, Svanhild Arild Klausen (SH), Thor Mathiassen og Victoria Bakken.