En skole med mestring og motivasjon

føler seg verdsatt. Læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevers læring. Vi mener at alle barn
fortjener en lik sjanse for fremtiden. Manglende opplæring i grunnskolen gjør det vanskelig å klare seg
gjennom videregående. Det fører til at for mange går ut av skolen uten å kunne lese, skrive og regne
skikkelig. En god skole med motiverte elever og lærere er det aller viktigste for å redusere sosiale
forskjeller.

Våre barn og ungdommer er vår viktigste ressurs for fremtiden. Harstad Høyres mål er at Harstadskolen skal være en av Nord-Norges beste, både faglig og sosialt. Faglig sett skal vi satse enda mer på våre dyktige lærere slik at de har muligheten til å lykkes i rollen som pedagoger. Sosialt vil vi styrke teamet rundt lærerne på de ulike skolene, slik at det finnes fagfolk tilgjengelig for å bistå i utfordringer knyttet til adferd, klassemiljø og psykisk helse.

Harstad har utfordringer med sykefravær blant lærere, rekrutteringsutfordringer og stor variasjon i standard på skolebygninger, noe som skaper en usikker hverdag for våre barn og unge. Flere elever får ikke den spesialundervisningen de har krav på og tildeling av ekstra ressurser følger ofte ikke faglige vurderinger. Å benytte ufaglærte ressurser bidrar til at våre barn og unge ikke får den oppfølgingen de fortjener.

Høyre vil skape en enda bedre skole der alle elever opplever mestring på sitt nivå og der lærere trives og føler seg verdsatt. Læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevers læring. De må gis tid til å se hver enkelt elev slik at de kan gi tilpasset undervisning. Vi vil redusere bruken av ufaglærte i spesialundervisningen. Rekruttering og det å beholde gode lærere i jobb er en stor utfordring. Harstad Høyre vil, sammen med rektorer og lærere, utarbeide et rekrutteringsprogram for at Harstadskolen skal være en attraktiv arbeidsplass.

Skolene i Harstad skal være preget av en kultur for læring der alle kan lykkes uavhengig av bakgrunn.

Harstad Høyre

Elevene skal møte kvalifiserte lærere som gir undervisning av høy kvalitet og bidrar til at elevene trives ogopplever mestring. Alle skal kjenne på læringsglede og at de kan oppfylle sitt potensial. Alle barn skal kunne lese, skrive og regne skikkelig når de går ut av grunnskolen. Elever som sliter må få hjelp tidlig iskoleløpet, slik at små problemer ikke vokser seg store. Vi må derfor kartlegge barns utfordringer og behov allerede i barnehagen. På den måten sikrer vi i større grad at ingen faller fra og legger til rette for at alle barn opplever mestring.

Høyre vil styrke laget rundt den enkelte elev og sørge for at læreren ikke er alene i oppfølging av elevene. Tidlig innsats må settes tydeligere på dagsorden. Vi vil ha flere miljøarbeidere og vernepleiere inn i skolen for å avlaste lærernes tidsbruk på atferds- og konflikthandtering. Dette skal være et verktøy for å bedre lærernes arbeidssituasjon og gjøre at lærernes pedagogiske kompetanse kommer bedre til nytte i skolehverdagen.

Harstad Høyre vil:

• Sørge for at Harstadskolene er etterspurte arbeidsplasser for de dyktige lærerne vi trenger i årene fremover
  • Lytte til lærerne og sammen finne gode tiltak som gjør det attraktivt å være lærer i Harstad
  • Legge til rette for fortsatt etter- og videreutdanning av lærere
  • Sørge for at alle nyutdannede lærere får oppfølging via en mentorordning
  • Innføre telefongodtgjørelse til lærere som bruker egen mobil i arbeidstiden til skolerelatert kommunikasjon
  • Styrke lederteamet i skolen og sørge for en bedre balanse mellom administrative oppgaver og lederoppdraget for rektor
  • Sette fokus på lederutvikling og sterke tverrfaglige team på tvers av skolene
  • Øke tilstedeværelsen av helsesykepleiere i skolen og om mulig gjennom digitale tilbud
  • Styrke tilgangen til psykologtjenester og sørge for at tilbudet er godt kommunisert
  • Ansette flere miljøveiledere og vernepleiere i skolen
  • Styrke innsatsen for å hindre ufrivillig skolefravær (skolevegring) hos elever