God jul

Jula nærmer seg, og det er på tide med en liten oppsummering fra oss fra året som har gått.

Det har vært et år preget av valgkampen foran årets valg, og etablering av nye team og samarbeid for å fremme Høyres politikk både lokalt og regionalt.

Både lokalt og på fylkesnivå brukte vi vinteren og våren til å skape et godt program for Harstad og Troms, blant annet gjennom en rekke innspillsmøter med bedrifter, organisasjoner og ulike fagmiljøer i kommunen.

Vi hadde en fantastisk valgkamp med masse engasjerte medlemmer og kandidater, tusen takk til alle som har stått på gjennom hele perioden. I Harstad var det også hele 7 nye og engasjerte navn blant de 12 øverste på lista, og sammen med våre erfarne folk gir dette et godt utgangspunkt for å fremme og revitalisere vår politikk.

I Harstad gjorde vi det nest beste valget for Høyre i Harstad på 26 år, med 21,4 % av stemmene og 7 representanter i kommunestyret. Høyre er det største mindretallspartiet i et valgteknisk samarbeid med FrP og InP. Dette har også gitt oss to representanter i alle utvalg, inkludert formannskapet. Nina som gruppeleder jobber nå som deltidspolitiker og kommer til, sammen med sin gjeng, til å sette agenda for god høyrepolitikk i Harstad.

Harstadfolk i fylkespolitikken

I Troms dannet Høyre etter valget et flertallssamarbeid med Arbeiderpartiet, Venstre, MDG og KrF, og gir oss muligheten til å sette høyrepolitikk på dagsorden i mye større grad enn forrige periode.

Dette har gitt oss muligheter til å sette høyrepolitikk på dagsorden. Harstad Høyre er godt representert i fylkestinget med Kjersti og undertegnede. Kjersti er også i utvalget for samferdsel. Undertegnede blir fra nyttår heltidspolitiker og skal lede utvalget for næring, klima og miljø i Troms Fylkeskommune og er Høyres Fylkestingsgruppes nestleder.

I årsmøtet for Troms Høyre i desember ble Nina valgt til nestleder for Troms Høyre.

Alt i alt er Harstad Høyre godt posisjonert både i eget parti og i det politiske landskap med en og en halv frikjøpte politikere og masse engasjerte representanter både lokalt og på fylkesnivå. Dette lover godt for framtiden.

Lokallaget

Det er en glede å meddele at vi fra 2023 igjen har Unge Høyre i Harstad, og leder Anne Julin Furu presenterte også ungdommens viktigste saker på programpresentasjon i mai. Vi ser fram til et godt samarbeid med Unge Høyre framover. I november ble Harstad Høyres årsmøte avholdt. Her ble det valgt nytt styre med en god gjeng som er engasjert og klar til å løfte høyre inn i fremtiden.

Jeg vil også benytte anledningen til å takke medlemmene i sideforeningen Harstad Høyres Seniorer, og da særlig for innsatsen i valgkampen. Dere er viktige bidragsytere i for å skape politikk, bredde og dynamikk i partiet lokalt.

Med dette vil jeg ønske alle medlemmer i Harstad Høyre og følgere på Facebook en god og fredfull jul og godt nyttår med familie og venner.

Håkon Vahl

Leder Harstad Høyre