Harstad skal bli en JA-kommune

Kommunen skal være enkel å oppsøke, svare raskt og ha en positiv innstilling. Vårt mål er at Harstad kommune blir en mer effektiv kommune der grunnholdningen er «ja». Harstad Høyre vil finne en mer bærekraftig økonomisk modell som balanserer kommunes økende gjeld uten at det får konsekvenser for de tjenester som kommunen skal levere. Gode kommunale tjenester er viktige. Vi vil fornye og forbedre tjenestene for å gjøre Harstad kommune rustet for fremtiden og for å skape et enda bedre tilbud til befolkningen.

Linn-Elise M. Pedersen og Jan Inge Hansen Foto: Harstad Høyre

Høyre vil fornye og forbedre Harstads kommunale tjenester og gjøre Harstad til en JA-kommune. Alle innbyggere skal møtes med respekt og et forståelig språk. Kommunen skal ha en god dialog bygd på gjensidig respekt med næringsliv, investorer og private utbyggere.

Harstad kommune er den største arbeidsgiveren i kommunen og skal være en attraktiv arbeidsplass med høy kompetanse, trivsel og skaperglede. Kommunen skal være ledende på bruk av innovative, digitale løsninger.

Dagens saksbehandlingstid ved areal- og byggesaker er for lang. Kommunen har ikke en oppdatert vedlikeholdsplan for vann, avløp og renovasjon, og vi mener selvkostområdet har forbedringspotensial. Dette er noen av de områdene vi ønsker å forbedre.

Digitaliseringen av helse- og omsorgstjenestene er kommet godt i gang, men flere kommunale tjenester må digitaliseres. For at digitale velferdstilbud skal fungere effektivt, skal helsepersonell, pårørende og brukere får mulighet til god opplæring. Dette vil gi innbyggerne et bedre tilbud og korte ned saksbehandlingstiden for flere tjenester. Digitalisering av tjenester vil også sikre at vi bruker arbeidskraften vår på best mulig måte på de oppgavene som er viktigst.

Harstad Høyre vil jobbe for en dynamisk, digital og synlig eiendomsstrategi. Kommunen må ha tilgang til byplanlegger(e) med arkitektfaglig kompetanse og et tydelig mandat for å sikre en kompetent og bærekraftig sentrumsutvikling. Alle kommunens enheter må gjennomføre medarbeider-undersøkelser; det er slik vi kan avdekke hvordan ledelse og arbeidsmiljø kan bli bedre. Vi vil jobbe for at kommunen utvikler en god ledelseskultur som fremmer tillit. Harstad Høyre tror på gjennomføring av en god prosess der ambisjoner, mål, struktur, ledelse og kultur settes på agendaen med bakgrunn i at kommunen er her for innbyggerne.

Det er utfordrende økonomiske tider for mange. Derfor er viktigere enn noen gang at kommunen holder skatter, avgifter og gebyrer så lave som mulig i en tid med økende boligpriser, dyrere strøm og mat. Ved å ha en mer effektiv drift enn i dag og kutte i byråkrati, skal vi tilby bedre tjenester til innbyggerne.

Harstad Høyre vil:

• Forbedre og forenkle innkjøpsprosessene
  • Vektlegge innovasjon og bærekraft ved innkjøp og oppfordre til å ta mer i bruk metoden innovative anskaffelser der det er relevant
  • At Harstad skal bli en klarspråk-kommune som betyr enkel og forståelig kommunikasjon med innbyggere, pårørende og næringsliv
  • Sørge for at saksbehandlingstid innen areal- og byggesaker og tekniske saker kortes ned
  • Digitalisere flere av kommunens tjenester som areal- og byggesaker, vann- og avløp m.m.
  • Forbedre dialogen kommunen har med næringsliv, gründere, investorer og private utbyggere
  • Gjennomgå dagens organisering av næringsarbeid i kommunen for å forbedre og gjøre arbeidet mer målrettet
  • Samarbeide mer med næringsliv og kompetansebedrifter for å øke aktiviteten og utvide kapasiteten i kommunen
  • Sørge for at eiendomsskatt og kommunale avgifter holdes nede