Fikk årsmøtet med – Stortinget neste

Under helgens årsmøte for Troms og Finnmark Høyre ble Harstad Høyres uttalelse om Barnehus i Harstad enstemmig vedtatt, og vil følges videre opp på Stortinget av stortingsrepresentant fra Troms, Erlend Svardal Bøe.

Uttalelsen som handler om hvor viktig et er å få etablert en egen avdeling for Statens barnehus til Harstad ble enstemmig vedtatt på Troms og Finnmark Høyres årsmøte lørdag. Stortingsrepresentant Erlend Svardal Bøe og ordførerkandidat for Harstad Høyre, Nina Dons-Hansen, var begge på talerstolen og fikk hele årsmøtet med seg på uttalelsen. Etableringen er viktig for sårbare og utsatte barn i Sør-Troms, Ofoten, Vesterålen og på sikt også Lofoten.

– Politiet har – på eget initiativ – opprettet en midlertidig rådgiverstilling i Harstad i det midlertidige lokalet i politihuset som fungerer som avhørsrom for utsatte barn. Engasjementet for rådgiveren varer ut juni, så tidspunktet for å overbevise justis- og beredskapsdepartementet for å få gjennomført en permanent etablering er nå, og det er helt supert at vi har Erlend Svardal Bøe med på laget for å jobbe tverrpolitisk nasjonalt for denne saken, sier ordførerkandidat Nina Dons-Hansen fra Harstad Høyre.

Harstad Høyre fikk også et enstemmig kommunestyre med på uttalelsen under møtet 26. januar.

Vår mening om saken

– Tilbudet til sårbare barn er ikke bra nok, vi ønsker Statens Barnehus til Harstad

Dette vil vi gjøre

Høyre vil at Justis- og beredskapsdepartementet oppretter en permanent underavdeling av Statens barnehus – inkludert finansiering til etablering og drift – i Harstad som skal betjene hele Harstad-regionen, om mulig også Ofoten gjennom et samarbeid med Nordland politidistrikt. Tiltaket må inkludere finansiering til etablering og drift av underavdelingen.