Mangelfull reiselivssatsing?

Ja, det er riktig som Johan Bjørnnes og Oddvar Bremseth i B & B Touring påpeker i Harstad Tidende 3. februar; reiselivssatsingen i Harstad er mangelfull.

Nina Dons-Hansen, ordførerkandidat, Harstad Høyre og Kjersti Karijord Smørvik, formannskapsmedlem, Harstad Høyre skriver om den mangelfulle reiselivssatsingen i Harstad.

Harstad har en beliggenhet som egner seg utmerket som base for et Nord-Norgesbesøk. For det første har vi nærhet til flyplass og transporttilbud som hurtigrute, cruiseskip og tog (fra Narvik til Sverige), og i tillegg har vi attraktive spisesteder, kulturtilbud, severdigheter og grunnlag for en rekke aktivitetsbaserte opplevelser. For ikke å glemme god overnattingskapasitet.

Harstad har utvilsomt kapasitet til å bli langt mer besøkt enn i dag. Mens destinasjoner som Tromsø, Senja, Narvik og Lofoten har satset på å etablere og utvikle opplevelser, har Harstad ikke klart å tilrettelegge tilsvarende. For en tid tilbake kjørte Innovasjon Norge og en rekke aktører i Troms en særskilt innsats for å få på plass aktører og bedrifter som var interessert i å utvikle ulike vinterprodukt. Dette skapte en bredde av opplevelsestilbud med fokus på nordlysturisme, hundesledekjøring, hvalsafari og en rekke andre naturbaserte aktiviteter. Parallelt med dette ble det satset på merkevarebygging og markedsføring gjennom flere kanaler. Resultatet av denne innsatsen ser man blant annet i Tromsø i dag.

Harstad kan ikke sitte og vente på turistene. Harstad må ha som mål å styrke reiselivsarbeidet. Harstad Høyre er opptatt av å tilrettelegge for vekst og utvikling; vi må ha ambisjoner om å løfte oss som reiselivsdestinasjon!

Nina Dons-Hansen, ordførerkandidat, Harstad Høyre og Kjersti Karijord Smørvik, formannskapsmedlem, Harstad Høyre.

Dersom Harstad skal lykkes med å sette destinasjonen og regionen på reiselivskartet, må det bidras til kreative klynger av aktører/bedrifter for å skape et bedre og bredere tilbud for besøkende. Gode skoleringstilbud må løftes fram. Gründere må få veiledning og støtte. Ansatte i næringen må få tilbud om kursing. Kommunen som destinasjon må få større andel av tilgjengelig offentlig finansiering blant annet gjennom prosjektutvikling. Slike midler får man kun om kommunen har en tydelig plan for utvikling av reiselivet. Hvor står Harstad kommune i dette arbeidet? Hva gjøres for å løfte fram, utvikle og få på plass finansiering? De styrende partiene i Harstad (Ap, Sp, SV, V og KrF) sa seg nettopp fornøyd med en kommunal reiselivsstrategi på én A4-side som stort sett sier «Sammen skal vi».

Det kan synes som om Visit Harstad er blitt en hvilepute for Harstad kommune. Visit Harstad, som eies 100 prosent av kommunen, har tydeligvis alt ansvar. Dermed har kommunen gjort sitt? Med en svak kommunal reiselivsstrategi uten konkrete mål og tiltak står Harstad på stedet hvil.

Harstad Høyres gruppe har flere ganger foreslått å redusere kommunens eierandel i Visit Harstad og slippe reiselivsaktører selv inn som eiere av selskapet. Men dette stemmer de styrende partiene imot. Harstad Høyre er opptatt av at det må jobbes for å ta vår del av det som er og blir en av Norges største vekstbransjer i årene som kommer. I dette ligger mulighetene for å tenke nye tanker og ny organisering fremover. Dette må til for å lykkes. Og det er mange som er utålmodige etter å sette i gang.