Vi må snu: Det kreves en retningsendring innen helse- og omsorgssektoren

Kjære innbyggere i Harstad kommune.
Vi står ved et veiskille når det gjelder helse- og omsorgssektoren i vår kommune. Gjentatte ganger de siste årene har alvorlige historier om overbelastede ansatte og kapasitetsutfordringer kommet fram. Utfordringer som går ut over kvaliteten i tjenestetilbudet, og som går ut over de ansattes livskvalitet.

Ben Furhovden

Som sykepleier selv vet jeg hvilken uholdbar arbeidsbelastning de ansatte kan stå ovenfor. Dobbeltvakter og mangel på mat og hvilepauser er kjent for de fleste. Dette kombinert med krevende arbeidssituasjoner hvor vi møter mennesker på deres aller mest sårbare. Høy arbeidsbelastning over tid kan føre til at ansatte tvinges inn i et ufrivillig langtids sykefravær. Ved langtids sykefravær øker også belastningen på de andre ansatte som er «igjen» på jobb.

Våre dedikerte helsearbeidere gjør hver dag en fantastisk innsats for å opprettholde helse- og omsorgstjenesten i kommunen. De ofrer sosialt liv og personlig helse for å takle kommunens utfordringer. Vi kan ikke fortsette å belaste våre ansatte og tjenestemottakeren på denne måten. Vi må være en bedre arbeidsgiver, og en bedre tjenestetilbyder.

13,5 % er tallet vi må snu. I første kvartal 2023 er dette sykefraværstallene i alle enhetene for helse og omsorg i Harstad kommune, en trend som har vært økende siden 2018. Denne trenden må vi snu. Vi må ha en retningsendring, og det er ikke en dag for sent.

Harstad Høyre tar utfordringene i helse- og omsorgssektoren i kommunen på høyeste alvor. Vi skal ikke møte oppgaven blindt og prøve samme «medisin» som før. Vi vet at kompetente og dyktige ansatte er nøkkelen til å lykkes, og for å få til det må vi skape et godt sted å jobbe. Som et ledd i å gjøre dette vil vi fokusere på å utvikle bedre arbeidstidsordninger som passer de ansattes behov, og utvikle en strategi for å tiltrekke, beholde og utvikle ansatte. Dette innebærer blant annet å se til turnusordninger som har hatt stor suksess i andre kommuner; hvor samarbeid, lederkompetanse, god oppgavedeling, og fleksible arbeidsforhold har ført til mindre gjennomtrekk, lavere sykefravær og bedre kvalitet over tjenestene.

Rift om fagkompetanse nasjonalt krever at vi bruker ressursene smartere. Det er ikke bærekraftig å sende en sykepleier for å vaske hjemmetjenestens bil. Vi vil optimalisere bruk av fagkompetanse. Samtidig ønsker vi å samarbeide tettere med frivillige organisasjoner for å håndtere oppgaver innen helse- og omsorg som ikke krever spesialisert kunnskap. Dette vil skape en bedre arbeidshverdag for ansatte og brukerne høyere kvalitet over tilbudet.

Gjennom gode rammeavtaler med private aktører sikrer vi i tillegg håndteringen av utfordrende bemanningssituasjoner. På den måten kan vi ligge i front og strategisk bruke de mulighetene vi har, og dermed sikre en jevnere belastning på de ansatte og unngå sykefravær som følge av overbelastning.

Vi i Harstad Høyre skal ikke la ideologi stå i veien for å slippe til nye og allerede eksisterende initiativtakere som kan bidra til et bedre sted å jobbe, og et bedre tilbud. Vi er opptatt av at alle i Harstad kommune skal oppleve kvalitet og valgfrihet i tjenestetilbudet. La oss være i front for innovativ omstilling i helsesektoren og skape et godt arbeidsmiljø til det beste for alle.

Sammen gjør vi Harstad bedre!