Nina Dons-Hansen – ordførerkandidat

Hvorfor du skal gi Høyre og meg din stemme i Harstad

Nina Dons-Hansen

Ninas hjertesaker

Ambisjoner for Harstad

Min største og overordna motivasjon for å jobbe med politikk er bidra til at Harstad og regionen blir enda mer attraktiv, bedre å bo i og bedre å komme til. Helt konkret brenner jeg for at barnehager og skoler skal ha fokus på innhold og kvalitet. Barn og unge må ha gode fritidstilbud, det er utrolig viktig for dem! Derfor er jeg glad for å blant annet ha påvirket til bygging av egen turn- og kampsporthall i Harstad, det har vært og er en hjertesak for meg.

En kommune må ha ambisjoner, gode planer med tydelige mål og konkrete tiltak for å nå målene. Mye er bra i Harstad kommune, men på flere områder mangler vi politikere rett og slett styring – og det gjør meg forundret og utålmodig. Vi må få til forbedring og nyskaping.

Et av de største samfunnsoppdragene vi som kommune har, er et godt helse-, omsorgs- og velferdstilbud for innbyggerne. Vi er alle kjent med de store utfordringene vi allerede har og kommer til å få innen eldreomsorgen, ikke bare i Harstad, men i hele landet – og her MÅ vi være mer frempå. Det nytter ikke å gjøre som vi alltid har gjort. Vi må få til en mer innovativ tilnærming, og spille på lag med dyktige og engasjerte fagfolk. Vi trenger et mangfold av tjenester innen helse og omsorg, vi ønsker å skape et samspill med frivillige, stiftelser, sosiale entreprenører, private aktører og med våre nabokommuner. Alt dette har vi gode eksempla på fra andre regioner – ideologi kan ikke settes over folks behov.

En annen stor samfunnsutfordring i nord er tilgangen på folk. Unge folk. Her må vi i Harstad være en enda bedre vertskommune for hybelboere og for studenter som kommer hit, og vi må få til et mer aktivt samarbeid med UiT. Vi må skape flere uformelle møteplasser for unge mellom 13 og 18 år, arenaer som er utenom det organiserte idretts- og kulturtilbudet, og som gir identitet og tilknytning til vår region.

En kommune skal tilrettelegge for næringsutvikling. Etter alt for mange år uten en plan og mål, har vi nå en oppdatert næringsplan. Næringslivet må bli grønnere – både etablerte bedrifter og gründere må ha fokus på grønn utvikling. Her kan vi som kommune være mer frempå; vi må søke eksterne nasjonale og regionale midler til å gjennomføre gode tiltak og prosjekter – gjerne i samspill med næringslivet. Her er vi som region faktisk dårligst i klassen på å søke tilgjengelige midler.

Vi må følge med i tiden og bli mer fremoverlent som kommune, vi må sette nyskaping og innovasjon i fokus og få til nye samarbeid. Vi må som kommune bli mer ambisiøs, lage gode, forståelige planer med tydelige mål og konkrete tiltak. Harstad trenger politiske ledere med handlingskraft og gjennomføringsevne.

.