«Jeg har endret undervisningen.»

Det var god stemning på Skåredalen skole når gruppeleder for Haugesund Høyre, Harald Larssen Lønning, var og besøkte lærerne på sin gamle barne- og ungdomsskole for å høre hvordan det gikk med videreutdanningen. De er likevel bekymret for at alle ikke skal få tilbudet om videreutdanning før 2025.

BILDE: f.v. Anne Merethe, Harald Larssen Lønning, Monica Kalstø Waage, Alexander Aursland.

Det var litt som å vinne i Lotto for Anne Merethe Engedal når hun var en av fjorårets lærere som fikk ta videreutdanning i engelsk. Etter ett år med lite ferie og fritid kan hun nå vise til elever som skårer 13% bedre enn snittet i engelsk.

«Jeg har en mer kreativ og engasjerende tilnærming til undervisningen etter videreutdannelsen. Det viser også igjen hos elevene», sier Engedal.

Larssen Lønning (H) er i dag ute for å oppfordre lærerne til å søke videreutdanning. Samtidig som han påpeker at lærerne i Haugesund gjør en fantastisk jobb i klasserommene hver eneste dag, vil det alltid være bra med faglig påfyll. Jeg vil at flest mulig av de som ønsker skal få videreutdanning, men da må alle som vil søke!

Startskuddet for årets søknadsrunde for videreutdanning har gått. Lærere rundt om i det ganske land har nå én uke igjen til å søke videreutdanning. Regjering har satt i gang en historisk satsing på videreutdanning av lærere, og har i løpet av fire år nesten tredoblet tallet på videreutdanningsplasser.

Monica Kalstø Waage tok videreutdanning i matematikk for tre år siden, og Alexander Aursland er halvveis i løpet. Lærerne som tar videreutdanning jobber og studerer til sammen 112% summerer Aursland opp. Han legger ikke skjul på at R2 matten han nå tar er krevende, men er samtidig veldig positiv til at lærerne får tilbud om videreutdanning. Han ønsker seg også at lærerne som oppfyller kravene for 2025 skal få muligheten til faglig påfyll for å se nye måter å undervise på.

Målet er at alle lærere som underviser i norsk, matte og engelsk skal ha fordypning innen 2025. For Haugesund gjelder det 279 lærere, og tilsvarer over 40% av de ansatte.

Med 279 lærere som mangler videreutdanning mot 2025 er Larssen Lønning redd for at Arbeiderpartiet avskilter lærerne fremfor å gi dem videreutdanningen de ønsker seg, og trenger fra 2025.

«Mitt mål er at vi skal ha en skole der elevene lærer mer, hvor de trives og hvor lærerne har et godt faglig fellesskap. Faglig sterke lærere er viktigst for de barna som trenger skolen aller mest.

Jeg forventer at Arne Christian Mohn, tar initiativ til å godkjenne så mange søknader som mulig av de som kommer inn, og innenfor de fagene vi har behov for å prioritere.»

Fristen for å søke er 1. mars, og Larssen Lønning oppfordrer alle til å søke før søknadsfristen går ut.