Ka ti’ komme bussen?

Når ungene spør hvorfor det er buss-skur på Bakarøynå, så svarer jeg at det faktisk gikk buss her for noen år siden. «Det må være leeenge siden», svarer de. Selv om det er noen år siden, så er bussruta som en gang gikk et tilbakevendende samtaleemne her på øya. Den er savnet sårt.

Blant de over 1500 menneskene som har sitt hjem på øya så har vi barn, unge og eldre som ikke har bil. Blant dem er savnet etter en buss stort. Det er heller ikke umulig at flere ville latt bilen stå hjemme dersom bussen stoppet nærmere gatedøra.
Det er kanskje ikke så langt til busstoppet på Havnaberg, men jeg kan skrive under på at det føles langt når nordavinden hyler over Bakarøybronå og det regner horisontalt en mørk novembermorgen.
Det føles også urettferdig for oss som bor her at det for eksempel i Fjellveien går buss hvert kvarter, mens vi på Bakarøy ikke har en eneste buss i løpet av dagen. Det burde være en enkel sak å for eksempel la rute 201 ta svingen rundt øya på ruten sin.
Jeg har hørt at den sluttet å gå fordi det ikke var lønnsomt lengre. Da bussen gikk på Bakarøy, så kostet en bussbillett over 30 kroner. I dag koster den 10. En skal ikke se bort fra at flere vil ta buss med slike priser. Uansett så er vel heller ikke poenget at en kun har kollektivtilbud der det er lønnsomt?
Jeg tror det er mange som ville brukt et busstilbud. Om noen år har flertallskoalisjonen også bestemt at ungdomsskoleelever fra Bakarøy skal få tre ganger så lang skolevei som de har i dag. Da bør det absolutt være på plass et kollektivtilbud!
Jeg håper at barna våre en dag i nær framtid vil se at busskurene faktisk blir brukt til busser som stopper der med jevne mellomrom.
Haugesund Høyre har hele 6 kandidater fra Bakarøy på listen sin. Et kryss på en eller alle oss den 9. september vil være et skritt nærmere for et velfortjent og etterlengtet busstilbud på Bakarøy.

Bystyrekandidater for Haugesund Høyre fra Bakarøy:

• Marianne Kolstø Hiltunen
  • Nils Konrad Bua