Klarer vi det?

Det er svært krevende tider lokalt, nasjonalt og internasjonalt i disse dager. En styrkeprøve som utfordrer oss som samfunn og enkeltmennesker.

Koronaepedimien smalt for alvor på Haugalandet da Haugalandskonferansen samlet 600 deltakere med en håndfull hjemvendte skiturister, som nylig hadde vært i Østerrike. Morsomme fothilsinger og breie smil endret seg i løpet av få dager til alvorlige sykdomstilfeller, karantene og stenging av butikker.

Vi skal på ingen måte klandre Næringsforeningen for koronakrisen, men det forteller noe om hvor raskt noe fjernt og kinesisk plutselig ble veldig nært og alvorlig.

Alvorlig har det blitt. Åtte personer ligger på Haugesund sykehus, flere hundre er smittet og tusenvis er permiterte. Lie Amanda måtte takke for sei, og gatene er tomme for mennesker, barneskrik og gatemusikanter. Selv de mest utholdende på Rabinowitz har funnet veien hjem.

Barna har hjemmeskole med dyktige lærere som har snudd seg rundt for å lage digitale læringsopplegg for elevene. Foreldre ser hvor viktig læreren, skolen og barnehagen er for produktiviteten på jobb i det hjemmekontoret forvandles til gymsal fra klokken ett til to. Vi ser hvor sosiale vi egentlig er når vi ikke lenger får lov å møte gjengen på trening, på puben eller i kantina på jobb. Det skjer noe med oss.

Det skjer fascinerende ting når verden blir snudd på hodet. Som at Rossman fra Torvastad kjørte live-konsert på Facebook og fikk inn 20.000,- på Vipps. Folk fikk velge låt og det ble gitt applaus i form av tomler og hjerter. Lokale bedrifter som har snudd seg rundt for å lage nettbutikk, hjemmelevering og variable åpningstider der butikken er åpen når du har tid. Vi har digitale møter, skoletimer og legetimer. Alt fra egen stue.

Vi er satt på en styrkeprøve ingen hadde sett for seg når vi gratulerte hverandre godt nyttår for få måneder siden. Dette viser hvor tilpasningsdyktige vi må være. Og kan være, når vi må. Samtidig vil dette være kroken på døra. Siste dråpen. Ja, siste spikeren i kista for mange. De mest tilpasningsdyktige vil overleve, men også disse må kombinere det med en dose flaks og litt dugnadsånd i disse dager.

Så er spørsmålet hvor mye flaks og dugnad vi klarer å stille opp med. Klarer vi å prioritere en felles dugnad for lokale butikker i disse dager? De skal gjennom en styrkeprøve med brottsjø og store bølger. Det er krevende å manøvrere skuta, men langt der fremme er det vindstille og et glimt av blå himmel. På veien bort må «jeg» erstattes med «vi», og vi må hjelpe hverandre til å føre skuta as steady as she goes. As steady as she goes. Gjennom stormen, styrkeprøven og koronahelvete.

Klarer vi det?

Harald Larssen Lønning er gruppeleder for Haugesund Høyre. Han er bystyrerepresentant og medlem av formannskapet i Haugesund. I tillegg til dette er han 1. nestleder i Rogaland Høyre, samt medlem av Høyres kommunalutvalg. Harald jobber til daglig som tjenestedesigner og partner i Larssen && Amaral.