Marius Selsø Håkonsen

Neste ut er Marius Selsø Håkonsen. Han er 38 år og var listekandidat for Høyre ved sist kommunevalg.

Marius har vært Høyrevelger siden han fikk stemmerett. Det er dog først 4-5 år siden han begynte å interessere og engasjere seg i politikk. Han stemmer Høyre fordi Høyres verdier stemmer veldig overens med hans egne. – Jeg tror på et samfunn med frihet under ansvar og at hver og en av oss vet best hva som passer best for seg selv. Et samfunn som setter menneskene i fokus, og en næringspolitikk hvor innsatsvilje og skaperkraft belønnes. Vi må heie frem suksessene, sier Håkonsen.

Marius er et kjent ansikt i Haugesund. Han er gründer og daglig leder på Gründerloftet og i investeringsselskapet Flow.

Marius er lidenskapelig opptatt av at det tilrettelegges enda bedre slik at flere kan følge drømmen om å starte egen bedrift. – Norges økonomi skal gjennom en vanvittig transformasjon i årene fremover for å skape et bærekraftig velferdssamfunn. Det betyr at vi må skape nye jobber og næringer og er helt avhengig av at flere gründere prøver og at flere gründere lykkes.

Han mener videre at i mange i Norge står i jobber de mistrives i. Mange går rundt med en gründeridé de gjerne vil gi en sjanse, men vegrer seg for å følge drømmen sin. Håkonsen forklarer: – Verden er full av muligheter og det har aldri vært en bedre mulighet for å starte egen bedrift enn akkurat NÅ! Det er tøft å satse, men tenk hva det vil gjøre for samfunnet om enda flere jobber med noe de er lidenskapelig opptatt av?

Selsø Håkonsen mener de viktigste sakene på nasjonalt og lokalt nivå som Høyre kan gjør en forskjell i, er å skape mer og inkludere flere. I den rekkefølgen. – Innenfor helsepolitikken tror jeg på frihet under ansvar og at det er samspillet mellom det offentlige og det private er det som gir oss, som pasienter, det beste behandlingstilbudet. Her håper jeg virkelig Høyre tar en rolle slik at dette blir et valgfritt tilbud til pasienter i alle aldre fremover. Marius har mange hjertesaker, men på det lokale nivået er han veldig glad i sentrum og naturlig opptatt av at man utvikler Haugesund videre. Han legger til: – Jeg har en veldig forkjærlighet for trær, og irriterer meg grønn hver gang vi finner på en eller annen dårlig unnskyldning for å hugge ned istedenfor å plante mer.

På spørsmål om han tror Haugesund blir en blå kommune igjen i 2023 er svaret et stort JA. – Høyre har et sultent og fremoverlent team som er klare for å ta styring i den spennende utviklingen som Haugesund er midt oppe i nå.