Ønsker vi Skåredalen uten ungdomsskole?

Jeg husker godt dagen vi flyttet fra den ombygde sløydsalen på Solvang til flunkende nye klasserom i Skåredalen. Skoleveien som gikk fra en fullstappet skolebuss til en kort sykkeltur.Nå vil Arbeiderpartiet sette ungdomsskoleelevene tilbake på en fullstappet skolebuss til det som vil bli en av Norges største ungdomsskoler. Høyre ønsker å beholde ungdomstrinnet i Skåredalen.

Inndelingen av Skåredalen skole gjorde at skolen stadig ble ny og spennende. Fjerdeklassingen som skulle begynne over den store trappegangen, eller syvendeklassingen som skulle få skap i gangen og flytte en etasje ned. En smakebit fikk vi gjennom elevrådet. Da måtte vi ned på ungdomstrinnet. De månedlige fellessamlingene, der trinnene opptrådte for hverandre. Sceneskrekken som forsvant, og kreativiteten som fikk utfolde seg. Barnekoret i andreklasse, teaterstykket i femte, rockebandet i åttende eller de voksne og dyktige tiendeklassingene med egenskrevne låter. Kantinedriften i niende og legokonkurransene på tvers av alder på ungdomstrinnet.

Skåredalen Skole ga en trygg oppvekst. Nærhet, frihet og kreativitet fikk utfolde seg. Også en trygghet for foreldre. Forutsigbarheten med ny skole, store tomter og nærhet til friluft ga Skåredalen en eksplosiv vekst.

I skoledebatten forrige uke var Arbeiderpartiet nok en gang klar på at Skåredalsbuen har godt av å flytte på seg. En tur ned til Haraldsvang, på en av Norges største ungdomsskoler.

Det er åpenbart at 1-10 skolen i Skåredalen har vært positiv for mange. Høyre ønsker å opprettholde skoletilbudet fra 1.-10. klasse, slik de ble fortalt når Haugesund Kommune solgte tomtene i området.

Det er ingen underbygde argumenter i saken for at en nedleggelse av ungdomsskolen i Skåredalen vil gi bedre skole for de øvrige ungdomsskoleelevene i Haugesund.

Haugesund Høyre er garantisten for fortsatt 1.-10. klasse i Skåredalen. En stemme til Arbeiderpartiet, er en stemme på å samle alle ungdomsskoleelevene på Håvåsen og Haraldsvang.