Risøybussen, vær så god?

Bybuss. En buss mellom Risøy, Hasseløy og sentrumskjernen. Selvkjørende og kanskje gratis? Får Høyre det som de vil, kan det realiseres allerede til sommeren.

På Forus i Stavanger kjører en liten og kompakt buss rundt på en testbane. Bussen har verken ratt eller pedaller, men kjører og stopper der den skal likevel. Bussen er selvkjørende, har en GPS-programmert rute og en haug av sensorer som gjør den trygg for passasjerene og omgivelsene. I Stockholm er den første faste ruten allerede i gang, og det med samme busselskap som brukes i Hordaland. Denne fremmede og litt skumle teknologien er klar for hverdagen.

Vi er glade for at ordføreren setter pris på initiativet Høyre tok i januar og snakker varmt om forslaget i lørdagens Haugesunds avis. Onsdag kveld kommer forslaget vårt opp til behandling, som forhåpentligvis et enstemmig bystyre stiller seg bak. Da er selvkjørende busser mellom byøyene ett skritt nærmere.

Haugesund skal være en attraktiv regionsby i førersetet innen kunnskap, kompetanse, kommunikasjon og nyskapende næringsliv. Haugesund har også som mål å tiltrekke seg arbeidstakere innenfor kreative og kunnskapsbaserte næringer.

For å nå et slikt ambisiøst mål må vi også oppleve bykjernen som et kreativt og nyskapende sted. En selvkjørende buss som binder byøyene og sentrumskjernen tettere sammen hadde vært et lite steg i riktig retning.

Høyre håper å få med seg bystyret til å gå i dialog med Kolumbus for å se på mulighetene for selvkjørende busser som knytter byøyene og sentrumskjernen tettere sammen, samt finne ut hva som skal til for å gjøre det enklest mulig å teste selvkjørende biler og busser i Haugesund Kommune.

Dette er bare ett av flere prosjekter Høyre jobber med for å komme fremtiden i møte. Vi skal ikke sitte å vente på den, men ut å hente den. Et nyskapende testprosjekt som gir bedre fremkommelighet og tilgjengelighet kan ikke være annet enn positivt?