Skjer det noe på Vibrandsøy?

Optimismen og pågangsmotet var stort i 2009 da Haugesund kommune fikk 7,5 mill. kroner fra sentrale myndigheter til oppkjøp av boet etter skipsreder O. A. Knutsen, nærmere bestemt til den delen som omfattet Vibrandsøy. Kommunen måtte selv legge inn 7,5 mill. kroner for å dekke totalbeløpet på 15. mill. kroner.

Hva har så skjedd i årene etter?

Haugesund kommune, Norsk Kulturminnefond og spesielt Rogaland Fylkeskommune har tilsammen brukt en god del millioner kroner, spesielt til bevaring av noen av de karakteristiske sjøhusene som alle legger merke til ved innseilingen til Haugesund. Fremdeles gjenstår mye arbeid for at den totale bygningsmassen er tilfredsstillende bevart. Deler av området ser svært lite tiltalende ut. Tydelige eksempler på dette er bl.a. Hauahuset og Sørahuset, to sjøhus som snart vil ramle ned hvis ikke noe blir gjort. Det var vel ikke helt slik en tenkte seg det skulle se ut, 12 år etter oppkjøpet. I den motsatte enden ser vi at Bergesenhuset og Nylandshuset er «gjenoppstått» i ny prakt, men dessverre uten innhold.

I 2017 gikk Haugesund Turistforening til innkjøp av den gamle redervillaen og har der startet et stort restaureringsarbeid. Dette kan utvilsomt bli en viktig samlingsplass på øya.

I dag er det fem fastboende på Vibrandsøy fordelt på to familier. Flere av boligene benyttes som fritidsboliger. En av utfordringene er hvordan en skal få flere til å bosette seg.

Det som er karakteristisk for de kommunale eiendommene, i tillegg til Bergesen huset som eies av Rogaland fylkeskommune, er at der er minimalt med aktivitet. Stort sett står de tomme uten innhold og aktiviteter. Husene trenger folk!

Rogaland fylkeskommune er ikke villig til videre investeringer ettersom «neste trinn er stoppet i påvente av avklaring med Haugesund kommune.» Dette ble uttalt i 2015.

Haugesund avis hadde den 20.08.2015 en grundig artikkel om Vibrandsøys fremtid, hvor flere av de utfordringene en hadde, og har fremdeles, ble grundig drøftet.

Vi er nå kommet til 2021 og budsjettet for 2021 viser at Haugesund kommune vil påta seg meget store investeringsprosjekter i neste investeringsperiode. Så langt vi kan se er det ikke laget en forpliktende plan for fremtidig bruk og vedlikehold av Vibrandsøy, inkludert bygningsmassen.

Dagens posisjon har veldig gode formuleringer i sin politiske samarbeidsavtale. Blant annet utføre en mulighetsvurdering av hvilke tiltak som kan gjøre øya mer tilgjengelig og attraktiv for flere innbyggere. De ønsker også at Vibrandsøy skal bli en grønn perle for hele byens befolkning. At øya skal bli brukt til rekreasjon og kystkulturopplevelser.

Vi er selvsagt ikke uenig i disse målsettingene, men i det praktiske politiske liv ser vi ikke at disse målsettingene gjenspeiles i vedtatt budsjett. Så hva skjer? Jobbes det aktivt for å løse utfordringene eller er det bare målsettinger som ligger på vent, til bedre økonomiske tider.

Vi mener derfor der er behov for en status vedrørende Vibrandsøy og ikke minst at en starter en prosess som kan føre til mer aktivitet på øya enn det vi ser i dag.

Høyre og Venstre stiller derfor følgende spørsmål i en interpellasjon til neste bystyremøte den 3. februar.

1. Hvordan er status vedrørende samarbeid med Fylkeskommunen og videre utvikling og bruk av Bergesenhuset.
  2. Hvordan er status og plan for resten av bygningsmassen som eies av Haugesund kommune, spesielt Sørahuset, Hauahuset, Nylandhuset og Daavehuset.
  3. Har Haugesund kommune noen plan/strategi for vedlikehold og bruk av nevnte bygningsmasse i punkt 2 og også uteareal som kommunen eier.