Vi kommer til å møtes igjen

Vi gjør alle en innsats for å bekjempe koronaviruset, og det er viktig å anerkjenne at det koster mye for mange. Nå er det ikke kostnaden målt i kroner jeg tenker på, men de av oss som sitter ensomme hjemme.

For to-tre uker siden var de fleste av oss på jobb eller i studier og ute med venner eller kanskje på en date. Vi lo, danset og klemte de vi er glade i. Den verden føles nærmest fjernt nå som de aller fleste er hjemme og en del er i karantene.

For de fleste går det greit å være på hjemmekontor eller å være hjemme uten normal sosial aktivitet. Vi snakkes på telefonen, vi chatter, og vi tøyser i sosiale medier.

For unge, gjerne studenter, som enda ikke har etablert et eget nettverk, folk fra små miljøer, det være seg etniske, religiøse eller skeive, andre som med rette ser på MacKjelleren, MM eller andre treffsteder som en familie, og for utsatte ungdom eller de som sliter psykisk sender jeg mine varmeste tanker.

For mange er det lett å isolere seg med en god bok eller serier på Netflix, ispedd noen felleschat med familie og venner. Et sosialt digitalt liv gir mange et mer normalt liv i en ellers unormal verden.

For noen av oss er fraværet av faste møteplasser, og tid alene med rom for destruktive tanker uten noen å snakke med på ordentlig vanskelig. Det er med dem mine tanker er. I en periode nå, må vi vise ansvar ved avstand. Men vi skal danse igjen, og vi skal feire livet når vi er gjennom dette.

Om du som leser dette kjenner noen som gjennom isolasjon hjemme kanskje får det ekstra tøft og som er bekymret, så håper jeg at du rekker ut en hånd. Det er mye fellesskap og mange spenstige og morsomme initiativ som skjer, spesielt i Sosiale medier og på nett. Det koster så lite å sende en melding og invitere inn en ekstra, selvom du kanskje ikke kjenner personen veldig godt.

Regnbuen lar seg ikke knekke av et virus. Heller ikke denne gang. Og du kan bidra til at fler får ta del i et fellesskap. Alle kulturarrangementer er avlyst, også noen prider, og andre står i faresonen. Kanskje får både prider og andre festivaler en annen form eller blir utsatt. Uansett så kommer årets tema for Pride til å stå seg: Internasjonal solidaritet. Tiden vi lever i viser at det er viktigere enn noen gang.

Helge er medlem av bystyret i Haugesund og sitter i utvalg for kultur, idrett -og frivillighet. I tillegg leder han Høyres nasjonale nettverk for skeiv politikk, Åpne Høyre.