Alt koster i et nytt kommunestyre

At alt koster gjelder i særdeleshet i politikken. Både når det gjelder økonomisk styring og i forhandlinger, som den politiske plattformen til Arbeiderpartiet & Co viser tydelig. Den foreslåtte politiske plattformen er ikke bærekraftig uten innføring av full eiendomsskatt – på cirka 4.500 kroner i året i gjennomsnitt per innbygger. Dette til tross for høye og tydelige valgløfter om det motsatte fra Arbeiderpartiet og Venstre.

Nå står det ikke lengre noe om å unngå eiendomsskatt i den politiske plattformen, selv om velgerne har gitt disse partiene tydelig flertall internt i Arbeiderpartiet & Co. Er eiendomsskatten ofret for å innfri alle venstresidens løfter? Alt koster. Det store spørsmålet blir om disse partiene holder løftene de ga? Da er det ikke flertall for eiendomsskatt. Svaret får vi i behandlingen av kommunebudsjettene fremover. Kombinasjonen av valgløfter som øker kostnadene og løfter om ingen eiendomsskatt er ikke ansvarlig politikk. Valgløfter koster.

Les hele Kjetil Eik Lunde Løvlies innlegg i Gjengangeren her: Eiendomsskatt | Alt koster i et nytt kommunestyre (gjengangeren.no)