En skole med muligheter for alle

Barnehagen og skolen er de viktigste læringsarenaene for barn og unge. Der skal de oppleve mestring, motivasjon og glede.

Skolebarn

Dessverre opplever mange barn og unge i Horten kommune at de ikke får nok faglige utfordringer og nødvendig opplæring. Samtidig ser vi at overgangene mellom barne-, ungdom-, og videregående skole ikke er smidige nok.

Fraværet i Hortenskolen øker, og Horten Høyre skal derfor jobbe målrettet for å redusere fraværet. Det er flere årsaker som kan ligge til grunn, som manglende motivasjon og utfordringer med psykisk helse. Horten ligger over landsgjennomsnittet for dårlig psykisk helse. I tillegg øker rusbruken blant unge. Ingen elever er like, og Hortenskolen må tilrettelegge for ulike behov.

Barnehagene er viktige i dagens samfunn. Den forbereder og motiverer barn til læring. Samtidig gir barnehagene familiene mulighet for å være i inntektsgivende arbeid. For mange som arbeider i skift- eller turnusordninger oppleves allikevel tilbudet ikke tilfredsstillende, fordi barnehagene kun er åpne i normalarbeidstiden. Horten Høyre ønsker derfor at det i kommunen finnes et barnehagetilbud som er tilpasset de som ikke arbeider innenfor normalarbeidstiden.

Horten Høyre vil:

• innføre fritidskortet slik at barn og unge får mulighet til å delta på fritidstilbud uavhengig av foreldrenes økonomi
  • styrke arbeidet for en mobbe-, diskriminerings- og trakasseringsfri skolehverdag
  • forebygge utenforskap, rus og psykisk helse blant ungdom ved å etablere en oppsøkende tjeneste
  • styrke norskopplæringen
  • forsterke rådgiverkompetansen og beholde lærerspesialister
  • forbedre tilbudet for etter- og videreutdanning av lærere
  • innføre anonym retting av tentamen
  • styrke arbeidet med grensesetting, kjønn, kropp og seksualitet i skolen
  • gjeninnføre vaktmestertjenesten i Hortenskolen
  • styrke svømmeopplæringen, gjerne i samarbeid med frivilligheten
  • sikre at frivilligheten opplever kommunen som en god samarbeidspartner
  • at det første året i grunnskolen skal være skjermfri

Tidlig innsats i barnehagen

Læring og lek i barnehagen danner grunnlaget for at barna lykkes i skolen. Tidlig innsats er en nøkkel til senere mestring og økt læringsutbytte for alle elever.

Horten Høyre vil:

• etablere tilbud med utvidet åpningstid i en barnehage
  • innføre rullerende barnehageopptak

Barnevern

Barnevernet har en svært viktig oppgave i å ivareta barns trygghet og beskytte mot vold, overgrep og omsorgssvikt. Barnevernet skal være en ressurs og støttespiller for barna og deres familie, og kontakten mellom barnevernet og familien må bygge på gjensidig tillit.

• styrke barnevernstjenesten
  • sikre tilstrekkelig antall fosterfamilier
  • gi ansatte i barnevernstjenesten etterutdanning for å sikre oppdatert kompetanse