Høyre skal styrke eldreomsorgen – og det offentlige skal betale

Arbeiderpartiet vil ikke snakke om kvaliteten på eldreomsorgen. De vil kun diskutere hvem som driver den.

Vi må snakke om utfordringene i norsk eldreomsorg. I Oslo kan vi lese om Rodny (84) som har blitt stelt av minst 61 forskjellige ansatte på et halvt år. I Trondheim slår ombudet for helse-, velferd- og oppveksttjenester alarm om situasjonen i Trondheim-omsorgen. I Bergen var Ivar på 102 år en av 100 eldre som ventet på sykehjemsplass tidligere i år. Og i Oslo er 43 % misfornøyd med kvaliteten i eldreomsorgen. Dette er utfordringer som må løses.

Tone Wilhelmsen Trøen. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Jeg skulle ønske Arbeiderpartiet ville forklare velgerne hvordan de skal løfte kvaliteten på eldreomsorgen, fremfor å skremme om privatisering.

Høyre vil ha et samfunn med muligheter for alle. Det handler også om at alle eldre skal få en verdig alderdom med en eldreomsorg som tilpasser seg dem. Etter et langt liv skulle det bare mangle at kommunene våre ga omsorg man kan glede seg til å få.

Les hele Tone Trøens leserinnlegg i Gjengangeren her: Høyre | Høyre skal styrke eldreomsorgen – og det offentlige skal betale (gjengangeren.no)