Høyre-toppene ønsker tvang for å redde Oslofjorden: – Vi er bekymret

Vestfold Høyre er utålmodige etter å komme i gang med nitrogenrensingen av fjorden. Vi mener at staten må komme tydeligere på banen for å tvinge igjennom den såkalte Oslofjord-planen.

– Regjeringen må bli mye tydeligere gjennom reguleringer og pålegg. Regjeringens ansvar er å se helhetlig på situasjonen, og sørge for at det skjer noe.

Høyre-politikerne Frank Pedersen, Jan Helge Fosse og Fylkesordførerkandidat i Færderskjærgården. Foto: Sindre Øen, Tønsbergs Blad

Samtidig kan vi ikke stikke under en stol at dette koster og det vil koste innbyggerne i form av økte kommunale avgifter. For innbyggerne i Tønsberg og Færder blir dette en ekstraregning på i snitt 7.000 kr pr innbygger (høyere pr bolig). Dette i en tid hvor lommebøkene er blitt tynnere og mange flere sliter med å få endene til å møtes.

Dette er Vestfold Høyres linje i denne saken:

1. Interkommunalt samarbeid må vurderes
Kostnadene ved nitrogenrensing er betraktelige, et anlegg koster over en milliard kroner, og kostnaden øker ikke vesentlig om anlegget deles mellom flere kommuner. «Stykkprisen» går ned. Vi ønsker fortgang i et mulig samarbeid på Slagentangen.

2. Staten må ta mer ansvar
– Forurenser betaler, sier Barth Eide, sittende miljøvernminister, og sikter til kommunene langs vannkanten – ikke de 118 kommunene som er i nedbørsfeltet til Oslofjorden (mesteparten av Østlandet).

Dette er et viktig prosjekt, men det får store konsekvenser på økonomien til folk på Østlandet. Pålegget bør ses på som en del av statsbudsjettet.

Les hele saken i Tønsberg Blad her: Oslofjorden dør, Oslofjorden | Høyre-toppene ønsker tvang for å redde Oslofjorden: – Vi er bekymret (tb.no)