Skulle Høyre snudd i skolesaken?

Horten Høyre gikk tapende ut av lokalvalget på grunn av en sak: Skolestruktur i Horten. Høyre blir av mange kalt «kalkulatorpartiet» – med rette. Det er ingen hemmelighet at vi Høyre-folk ofte rangerer fakta og tall foran følelser. Og så er vi tidvis nokså dårlige på omformulere tall og fakta til noe som andre enn oss politikere kan relatere seg til. Vi vet det, og det treffer oss innimellom.

I en kommune med mildt sagt stram økonomi, syntes det eneste rette å være omlegging av skolestrukturen. Dette pekte også kommunens administrasjon på i en utredning bestilt av politikerne ifm. budsjettarbeidet høsten 2022. Nedleggelse av Lillås og Orerønningen skoler, med samlokalisering til Nordskogen og Holtan. Rent faglig, ingen store utfordringer med det. Heller ikke med tanke på elevenes hverdag. En stor oppside økonomisk. Ikke bare sparte driftskostnader i skolesektoren, men også frigjøring av kapital bundet i eiendommene – skolebyggene – som det ikke lenger er behov for.

Skulle Horten Høyre snudd i skolesaken? Nei, på ingen måte. Skulle skolestruktur vært håndtert tidligere, mens det fremdeles var tid til å gjøre det? Ja, helt klart.

Les hele Stians gode innlegg på Gjengangeren: Skolestruktur, Valg 2023 | Skulle Høyre snudd i skolesaken? (gjengangeren.no)