Bli bedre kjent med våre listekandidater Morten og Kjetil

Morten Erga, født 1970.

Vokst opp: Kleppe.

Bor nå: Kleppe.

Jobber som: Rådgiver personmarked i Sparebanken Vest.

Hvorfor meldte du deg inn i Høyre? Nærmest egne politiske meninger.

Hva er dine hjertesaker i valgkampen? Kommunesammenslåing Klepp og Time, Hå kommer senere om de vil. Dette vil gi bedre tjenester og øke vår konkurransekraft. Omkjøringsvei godt utenom Kåsen og Bryne for eksempel, strekket fra Braut til rundkjøring Ree ved tidligere Brøytfabrikken. Dette vil løse dagens flaskehals og gi en langsiktig god løsning.

Hva driver du med utenom politikk og jobb? Samfunnsengasjert familiefar med kone og tre tenåringsbarn, hus og heim, venner, gåturer i nærområdet, sykler til jobb, sportsinteressert og følger aktivt med i nyhetsbildet og samfunnsdebatten via aviser, tv, internett og podkaster over en god kopp kaffe.

Kjetil Myklebust, født 1971.

Vokst opp: På et småbruk på Stårheim i Eid kommune (nå Stad) i Sogn og Fjordane (nå Vestland).

Bor nå: Klepp sentrum.

Jobber som: Lærer ved Klepp ungdomsskole. Var assisterende rektor fra 2014-2020, og har også jobbet på Bore skole som lærer.

Hvorfor meldte du deg inn i Høyre? Jeg var med i Unge Høyre i Sogn og Fjordane når jeg var rundt 20 år. Det ble Høyre fordi jeg mener det er viktig å styrke de største partiene som ligger rundt sentrum av politikken. Høyre vil endre og bevare. Vi skal ta vare på det beste fra fortiden, men samtidig må samfunnet endres i takt med en endret verden. Høyre er partiet som balanserer respekt for enkeltindivid og privat initiativ med en ansvarlig velferdsstat. Vi må holde på gode velferdsordninger, men samtidig forstå at en trenger et sterkt privat næringsliv. Klepp skal ha tillit blant private aktører. Høyre står også for en fast linje i utenrikspolitikken, med NATO og et godt forhold til EU.

Hva er dine hjertesaker i valgkampen? Klepp skal ha trygge oppvekstmiljø. Barnehager og skoler er de viktigste fellesarenaene i Norge og i kommunen. En må derfor verdsette og styrke denne rollen ved å styrke skolene, og ikke minst skolene sin rolle som samfunnsbyggere. Kommunen må også skape godt samarbeid med andre aktører innen offentlig sektor og ikke minst politiet. Samt godt samarbeid med frivillig sektor. Her er det rom for at Klepp kommune kan ta et større lederskap for å få til dette.

Integrering: Klepp har mange innvandrere, både flyktninger og arbeidsinnvandrere. Det er helt avgjørende at disse blir integrert, at barna og foreldrene blir involvert i idrett og andre fritidsaktiviteter. Her kan skolene spille en viktig rolle. Kommunen må også se og verdsette det religiøse mangfoldet i denne gruppa, og forstå og legge til rette for at disse får møteplasser i kommunen.

Vi må samarbeide mer med andre kommuner, spesielt Time. Det er allerede mange gode samarbeidspunkt på plass, men her er det mye som kan gjøres. Det kan være mer samarbeid om kommunale tjenester, f.eks. PPT, og samarbeid om arealbruk for næringsvirksomhet eller bostedsformål.

Frivillig sektor: Et godt lokalsamfunn er avhengig av et mangfold av lag og organisasjoner. Frivillig arbeid må verdsettes og heies frem. Det er viktig at kommunen tar en aktiv rolle i å skape god dialog mellom kommunen og alle frivillige aktører.

Hva driver du med utenom politikk og jobb? Familien er viktig, både kjernefamilien og storfamilien. Jeg er heldig som har svigerforeldre i Verdalen som er aktive og gjør mye for oss og barnebarna. Jeg liker idrett, og jeg løper, sykler og går på ski. Har barn i håndball og fotball i Klepp IL, og har vært medtrener der. Siden vi flyttet til Klepp fra Bergen i 2013 har vi vært med i miljøet rundt Kleppe bedehus, der jeg mellom annet har vært søndagsskolelærer. Dette er et aktivt og mangfoldig miljø som betyr mye for barn og ungdom i Klepp, men også for mange innvandrere. Så liker jeg å lese og skrive. Har blant annet skrevet en roman for barn om historien rundt Knickebein- senderen på Haugabakka fra andre verdenskrig, som jeg håper å få utgitt.