Et viktig valg nærmer seg!

13.september avgjøres det hvem som skal styre landet de neste 4 årene!

Stortingsvalget nærmer seg med stormskritt!

13.september avgjøre det hvem som skal styre landet de neste 4 årene!

Kongsberg Høyre er nå i full gang med valgkampaktiviteter og legger ned den siste innsatsen frem mot Stortingsvalget 13.september!

Det ser ut til å bli et utrolig spennende valg og vi har en viktig jobb å gjøre for å motivere og minne folk på at de må bruke stemmeretten den 13.september.

Her får dere litt informasjon om viktige saker for Høyre i valgkampen og en påminnelse om at nettopp du kan være med og bidra til at Høyre vinner valget!

Vi har et sterkt lag i Buskerud!

Kongsberg Høyre er stolte over å ha 2 kandidater som står på stortingslisten for Høyre i Buskerud. Det er Line Spiten som er 5.kandidat og Simen Murud som er 9.kandidat.

Listen i Buskerud toppes av Trond Helleland (parlamentarisk leder i Høyre) med Sandra Bruflot (tidligere Unge Høyre leder) 2.kandidat og Kristin Ørmen Johnsen 3.kandidat (nåværende stortingsrepresentant).

Akkurat nå dominerer valgkampen mediebildet nasjonalt. Erna Solberg og hennes statsråder reiser rundt i landet for å møte velgere, besøke lokalforeninger og bedrifter. Valgkampløfter presenteres fortløpende og det er mye å holde oversikt over! Et nyttig sted å holde seg oppdatert for de som er interessert er på er Høyres nettsider her: https://hoyre.no/. Høyres facebooksider https://www.facebook.com/hoyre, og selvsagt kan dere følge alle statsrådene på deres facebooksider.

Høyres hovedbudskap i denne valgkampen er «Høyre får fart på Norge»

Det siste året har pandemien preget politikken i stor grad! Nå som vi er på vei tilbake til hverdagen er den viktigste jobben å få folk tilbake i arbeid. I tillegg må det skapes nye arbeidsplasser i privat sektor, slik at vi kan fortsette innsatsen for å inkludere flere i arbeidslivet. Det er verdt å merke seg at vi har i stor grad lyktes med håndteringen av pandemien i Norge sammenliknet med andre land. Sist uke publiserte Bloomberg Financial News sin juli liste over hvilke land som håndterer koronapandemien mest effektivt. Norge er nå på førsteplass!

I valgkampen er arbeid, skole og helse Høyres tre viktigste saker

Erna Solberg presenterte også denne uken Høyres 7 valgkampløfter som setter konkrete mål for den neste fireårsperioden.

Etter 8 år i regjering har vi mange gode resultater vi kan være stolte av, men Høyre er alltid sultne og vi vil alltid gjøre mer! Store reformer tar tid og har underveis møtt kritikk, men når vi nå etterhvert ser resultatene er vi trygge på at omstilling må til for å være best mulig rustet for fremtiden!

Selv om dette er et stortingsvalg er vi helt avhengig av å mobilisere krefter lokalt. Politikken som vedtas på Stortinget har selvsagt betydning for oss lokalt! Skal vi sørge for gode tjenester til innbyggerne er vi blant annet avhengig av en god kommuneøkonomi. Det har vi klart med Høyre i regjering. Kommuneøkonomien er styrket. Det kan dere lese mer om her: https://hoyre.no/2021/08/03/hoyre-i-regjering-sikrer-gode-kommunale-tjenester/

Arbeiderpartiet og venstresiden har gjort til sin valgkampsak å snakke om at forskjellene i Norge øker. Vi vet at den største forskjellen går mellom den som er i jobb og ikke. Derfor fortsetter Høyre innsatsen for å inkludere flere i arbeidslivet og skal vi inkludere flere i arbeidslivet må vi også skape nye arbeidsplasser. Dessuten vet vi at den viktigste faktoren for å utjevne forskjeller i Norge er en god skole. Det er påfallende å se hvor lite venstresiden snakker om dette. De vil fjerne karakterkrav og krav om videreutdanning for lærere og de er mer opptatt av gratis SFO og skolemat, enn å snakke om viktigheten av gode lærere.

God næringspolitikk er god distriktspolitikk. Det trengs arbeidsplasser for å få folk til å bo i hele landet. Det er arbeidsplasser som gir oss skatteinntekter som legger grunnlaget for gode tjenester til innbyggerne våre. Derfor vil Høyre legge til rette for at det skapes nye arbeidsplasser og vi vil ta vare på de arbeidsplassene vi har. Dette gjør vi gjennom stabile og forutsigbare rammevilkår for næringslivet. Vi i Høyre tror at ikke at det politikerne som vet best, men at det er de som driver bedriftene som vet best hvordan bedriftene drives. Derfor vil at bedrifter skal få beholde overskudd for å kunne investere og utvikle in bedrift.

EØS debatten har også vært mye i media den siste tiden. Denne avtalen er avgjørende viktig for bedriftene her på Kongsberg. Senest denne uken hadde vi et besøk hos Kongsberg Gruppen som understreket hvor viktig denne avtalen er. Uten EØS avtalen hadde Kongsberg sine mange bedrifter hatt store problemer med å selge sine produkter til utlandet- og hente hjem råvarer og midler til forskning og utvikling. Vi er verdensledende på forsvars- gass og marinteknologi på grunn av vårt samarbeid gjennom EØS.

Husk at du kan bidra til at Høyre vinner valget! Så hvis noen spør deg om hvorfor du stemmer Høyre, eller du har en diskusjon rundt lunsjbordet på jobben eller middagsbordet hjemme kan det være greit å ha noen gode argumenter på lur.

Her er det gjerne skillelinjene mellom høyre- og venstresiden i norsk politikk som er lettest å forstå og forklare!

• For eksempel vil vi i Høyre at staten ikke skal styre alt for alle, men vil at staten skal være tilstede for de som trenger det mest.
  • Vi tror at flere kan bidra til å løse viktige velferdsoppgaver i kommunene og mener at privatpersoner og private aktører spiller en viktig rolle for å løse felleskapets oppgaver.
  • Innenfor helse vil vi ha et sterkt offentlig helsevesen, men vi vil også at private leverandører skal få bidra. Dette mener vi bidrar til bedre tilbud, flere valgmuligheter og kortere ventetider i helsetjenesten.
  • Venstresidens planer om å avvikle fritt behandlingsvalg er et godt eksempel på at de vil ta fra pasientene retten til å velge noe annet enn det offentlige kan tilby. Dere har sikkert sett flere gode eks på dette i media den siste tiden- men her er et av de beste jeg har sett på lenge: https://www.nrk.no/ytring/friheten-til-a-overleve-1.15564777

Fritt behandlingsvalg handler om at pasienten skal kunne velge hvor de skal behandles i spesialisthelsetjenesten. Det offentlige skal betale uansett om man velger privat eller offentlig tilbud. Konsekvensene av dette vil være at kun de som har råd kan velge behandling utenfor det offentlige tilbudet. I tillegg kan det gjøre at behandlingskøene øker, når kun det offentlige skal ta alle pasientene. Høyre har redusert ventetiden for behandling og innført pakkeforløp som gir forutsigbarhet for pasienter når de blir syke.

Vi trenger 4 nye år med Erna som statsminister, stabil og trygg styring med fokus om omstilling og utvikling!

Her kan dere som medlemmer være med å gjøre en forskjell!

Møt oss på stand og ta kontakt hvis du har spørsmål eller innspill til oss!

Line Spiten
Leder i Kongsberg Høyre