God påske!

Påskehøytiden er her og vi vil benytte anledningen til å ønske alle våre medlemmer en riktig god påske!

Denne påsken blir spesiell for oss alle!

Siden 12.mars har hele Norge og vårt lokalsamfunn stått i en meget spesiell situasjon. Koronapandemien preger oss alle- på ulike måter. Hverdagen ble brått snudd på hodet, og kontrastene er store. Det ble stille for mange. Ekstremt travelt for andre.

Hele samfunnet er i kriseberedskap. Det er krevende tider.

Men i disse krisetider erfarer vi imidlertid noe viktig. Vi står sammen og stiller opp for hverandre.

Vi er mange som har latt oss imponere av de som står i front i denne krisen. Helsepersonell som jobber dag og natt. Lærere som legger forholdene til rette slik at hverdagen for våre minste i samfunnet skal være så god som mulig, for å nevne noe.

Nå skal vi gradvis tilbake til hverdagen. Men det vil ta tid og vi er avhengig av at dugnadsånden fortsetter- at vi følger smittevernråd og sørger for gode smitteverntiltak der det er nødvendig.

Siden kommunestyremøte 11.mars er naturlig nok også lokalpolitikken preget av dette.

Her i Kongsberg erfarer vi at ledelsen i kommunen styrer trygt og gjør de grep som er nødvendig.

Onsdag 15.april «møtes» kommunestyret digitalt. Vi har også gjennomført vårt første digitale formannskapsmøte 1.april.

Vi er alle opptatt av hvordan koronapandemien rammer våre innbyggere og vårt lokalsamfunn. Viktige stikkord for tiden som kommer vil være å «holde hjulene i gang». Ha et særlig blikk for de sårbare gruppene i lokalsamfunnet. Finne tiltak som hjelper lokalt næringsliv, skoler og barnehager, kulturlivet og idretten.

I kommunestyremøte 15.april skal vi derfor diskutere hvilke tiltak kommunen skal gjøre i tiden fremover.

Kongsberg Høyre fremmet et forslag som ble enstemmig vedtatt i formannskapet den 1.april.

I dette forslaget ber vi rådmann legge fram for kommunestyret en beskrivelse og forslag til tiltak av hva kommunen selv kan bidra med slik at arbeidsplasser, næringsliv, kultur og idrett kan videreføres.

Med dette ønsker vi dere alle en riktig god påske!

Styret i Kongsberg Høyre

9.april 2020