Kongsberg kan og vil vise Norge veien ut av koronakrisen

«Veien ut av krisen går gjennom kompetanseutvikling og omstilling». Dette sa finansminister Jan Tore Sanner da han i forrige uke la frem revidert nasjonalbudsjett. Samtidig understreket han at kunnskap og kompetanse er det aller mest verdifulle vi kan investere i nå.

Når vi nå gradvis tar hverdagen tilbake blir også konsekvensene av pandemien mer synlig. Lokalsamfunnet er rammet. Økt arbeidsledighet med påfølgende svikt i skatteinntekter gir en hardt presset kommuneøkonomi nye, store utfordringer. Dette kan bety at tilbudene i helse og omsorg må reduseres, fritidstilbudene til barn og unge svekkes, at tjenestene til folk blir dårligere.

Fra industrien hører vi at krisen kommer mer snikende og kan bli langvarig. De er bekymret for investeringer som må utsettes og arbeidsplasser som går tapt. Med over fem tusen ansatte er industrien den største næringen i kommunen vår. Krisen i industrien gir ringvirkninger for vårt lokale næringsliv og hele Kongsbergsamfunnet.

De langsiktige virkningene av koronapandemien sto på dagsorden da industrilederforum, formannskapet og kommunens ledelse møttes til dialog onsdag 13. mai. Et møte vi i Kongsberg Høyre hadde etterlyst. Vi ønsket å vite mer om hvordan Kongsberg som industrisamfunn rammes. I møtet ble det fra industriens side gitt uttrykk for usikre og uforutsigbare tider. Det var ingen der som våget å spå hvordan fremtiden for industrien på Kongsberg ville se ut, men de minnet oss om den kompetansen vi har her på Kongsberg. En kompetanse det nå er særlig nødvendig å ta vare på og investere i, mente de.

Kongsbergmiljøet og kompetansen som finnes her kan bidra til at vi finner veien ut av denne krisen. Tiltakene industrien etterlyser kan redde titusenvis av arbeidsplasser. Før krisen rammet oss stod olje- og gassindustrien i Norge foran en stor omstilling, fra å være en energinasjon tuftet på vannkraft og olje, til å bli en energinasjon som også bygger på andre alternative energiformer. Kongsbergindustrien er langt framme i utvikling og omstilling inn i det grønne skiftet.

Nå er det viktig å få på plass gode støttetiltak for industrien. Vi i Kongsberg Høyre jobber gjennom våre representanter på Stortinget for å bringe informasjon videre til beslutningstakere i regjeringen og på Stortinget. Vår jobb i denne krisen er å være talerør, pådrivere og døråpnere for Kongsbergindustrien.

Et viktig møte fant derfor sted på Kongsberg denne uken. Høyres stortingsrepresentanter Trond Helleland og Kristin Ørmen Johnsen var her for å snakke med industrilederne på Kongsberg. De møttes for å forstå og høre direkte fra industrien i den situasjonen de står i akkurat nå. Målet er å bidra til at regjeringen finner målrettede og gode støttetiltak, som hjelper de gjennom denne krisen. Sikre omstillingskraften i virksomheten og tiltak for å bevare viktig kompetanse i virksomhetene, slik at de grønne prosjektene kan drives videre. Trond Helleland leder stortingsgruppen til Høyre på Stortinget og sitter tett på både statsministeren og hele partiledelsen i Høyre. Viktig informasjon bringes på denne måte videre til sentrale beslutningstakere.

I Kongsberg må vi også jobbe for at det gode samarbeidet som er etablert mellom utdanning og næringsliv i Kongsberg videreutvikles og benyttes i disse dager. Universitet i Sør-Øst Norge (USN), Fagskolen Tinius Olsen og næringslivet i Kongsberg har gjennom prosjektet Kongsbergskolen etablert et helt unikt skoletilbud, med fokus på realfag, teknologi og innovasjon. Dette samarbeidet er viktig og bidrar til videreutvikling av den kompetansen som allerede er tilgjengelig i teknologimiljøene her. Studenter kan drive utviklingsprosjekter og tilføre bedriftene ny kunnskap.

Næringslivet er bærebjelken i vårt velferdssamfunn. Både i koronatider og ellers må vi derfor jobbe for forutsigbarhet for næringslivet og rammevilkår som gjør det attraktivt for eksisterende næringsliv å utvikle seg her. Vi må være en god vertskapskommune for industrien. TechnipFMC er ett eksempel på en av de store utenlandske konsernene som har etablert seg her på Kongsberg. Det er ingen selvfølge at konsern som dette vil fortsette å komme til Kongsberg for å etablere seg, eller at de blir værende her. Derfor må vi politikere jobbe for at det er her rammevilkårene er så gode, også i koronatider, at det er her de vil bli.