Kongsberg må konsentrere seg om kjerneoppgavene!

Kongsberg Høyre vedtok i forbindelse med sitt årsmøte 25.11 følgende uttalelse:

Kongsberg må konsentrere seg om kjerneoppgavene!

Årsmøtet i Kongsberg Høyre forventer at budsjettet som vedtas 11. desember har i seg politiske prioriteringer som innebærer en klar konsentrasjon om kommunens kjerneoppgaver. Det er helse og omsorg, skole og tjenester til innbyggerne som er de viktige oppgavene som må prioriteres og utvikles.

Årsmøtettar det for gitt at Høyres kommunestyregruppe legger fram et budsjettforslag itråd med dette. Reduksjon av kommunensgjeldsbelastning er et viktig tiltak for å kunne prioritere enda bedre velferdog tryggere ordninger til innbyggerne. Årsmøtet forutsetter at Høyre i sittbudsjettforslag vil gjøre viktige grep som:

• Foreta en nedbetaling av gjeld ved å la kommunens gevinst ved salget av aksjene i KKPE i sin helhet gå til ekstraordinært avdrag.
  • Foreta salg av virksomheter og eiendom som ikke er nødvendige for å gi de lovpålagte tjenestene, f.eks. Kongsberg Kino, Kongsberg Tomteselskap, skogteiger mv. Midlene brukes til ekstraordinære avdrag på gjeld.
  • Gjennomføre flere effektiviseringstiltak i den kommunale driften som ikke reduserer innbyggernes kvalitative tilbud. I dette ligger bl.a. å skrelle bort flere prosjekter fra de siste års vedtatte budsjetter som ikke er kommunale oppgaver.

Årsmøtet vil videre peke på at kommunens evne til å levere på de lovpålagte tjenestene er særlig avhengig av gode skatteinntekter. Et velfungerende, innovativt og investerende næringsliv er en forutsetning for dette og årsmøtet ber om at dette legges til grunn i politikkutformingen fremover.