Høyres landsmøte 15.-17.mars 2019

Høyre avholdt denne helgen sitt landsmøte på Gardermoen. Landsmøte samler over 600 delegater fra hele landet. Kongsberg Høyre var selvfølgelig tilstede med vår ordførerkandidat Helge Evju, Simen Murud og leder i lokallaget Line Spiten. Les Helge Evju sitt innlegg på landsmøtet under:

Dirigent – kjære landsmøte!

Jeg er fra innlandskommunen Kongsberg nesten midt i Viken, men vil snakke om havet. Jeg vil peke på en viktig satsning hvor omstilling vil føre til at utslipp kan kuttes, arbeidsplasser skapes og dagens kompetanse brukes.

• Gjennom regjeringens havstrategi «Ny vekst, stolt historie» kom satsning påen økt bærekraftig verdiskaping og sysselsetting i havnæringene.

• I behandlingen av industrimeldingen «Industrien – grønnere,smartere og mer nyskapende» ble det vist til viktigheten av å utvikle Norge som havnasjon, med vår maritime kompetanse og historie.

Nå må denne satsningen konkretiseres. Vi må blant annet styrke klynger og regioner der omstilling faktisk skjer. Industrihistorien på Kongsberg er historien om kontinuerlig omstilling for å løse framtidas utfordringer.

Norge kan lykkes med å skape nye arbeidsplasser gjennom satsning på havnæringene. Et virkemiddel kan være grønne og bærekraftige piloter.

Et eksempel der vi bør vurdere å satse på en pilot er et prosjekt fra Kongsberg (Deep Purple) hvor en basert på kunnskap fra olje og gassindustrien utvikler et konsept med flytende havvindmøller og hydrogenproduksjon og lagring. Gjennom en slik satsning kan Norge bli verdensledende på kombinasjonen havvind og hydrogen og levere utslippsfri energi.

Kongsberg Gruppen jobber også med flere prosjekter som er avhengig av mye pilotering og simulering. Her kan nevnes 2; Yara Birkeland, som blir verdens første nullutslipps containerskip og Plast i Havet prosjektet, hvor Kongsberg Gruppen sammen med Havforskningsinstituttet og andre partnere skal skaffe innsikt om hvordan plastproblemet til havs kan løses.

Kjære landsmøte og statsminister, jeg venter spent på konkretiseringen av satsningen!