Fremdrift i arbeidet med ny Gimse skole

– Jeg er veldig glad for at vi nå sikrer fremdrift i arbeidet med bygging av ny Gimse skole. Det er en gammel skole som har stort behov for opprusting, og det er klart at vi ønsker oss ny Gimse skole, sier varaordfører Stine Estenstad (H).

Arbeidet med ny Gimse skole fortsetter, med sikte på byggestart i 2019 og ferdigstillelse av ny skole i 2022. Skolen trenger sårt opprusting, og når vi først er i gang er det viktig at vi bygger en stor skole for fremtiden:

– Det er viktig at vi nå tør å tenke stort. Jeg tror det er viktig at vi bygger en skole for fremtiden, og da er det vedtaket vi nå har gjort, at vi bygger den for 550 elever, helt riktig. Jeg tror vi kommer til å se tilbake på det og se på det som et klokt vedtak fremover.

Enig i at ny, stor Gimse skole er bra?Bli medlem av Melhus Høyre i dag!

Kommunestyret vedtok å jobbe videre med en plassering av ny Gimse skole på Monstuflata. Opprinnelig var planen å bygge ny Gimse skole på samme område som den eksisterende skolen. Gjennom å bygge ny skole på Monstuflata slipper man å plassere elevene midlertidig gjennom byggingen av ny skole. Det er nå i gang planarbeid i flere områder i og rundt Melhus sentrum, både på Løvset, på Gimsøya og på Brekkåsen. Dette vil kunne legge ytterligere press på både Høyeggen og Brekkåsen skoler.

– Da må vi se på muligheten for å justere skolegrensene. Da er det viktig å presisere at det ikke er snakk om at man skal endre skolegrensene ofte, men at man ser på det med et tiårsperspektiv i gangen. Det kan bli nødvendig å gjøre for å utnytte den bygningsmassen vi har, for at barna skal ha greie forhold, sier Estenstad.

En god oppvekst varer livet ut

Høyre mener Melhus skal være en av de beste kommunene å bo i, både for barn og foreldre — med trygge oppvekstvilkår hvor kompetanse møter engasjement. Melhusskolen skal være en trygg og god skole, som er en arena for både lek og læring. Gjennom å tilrettelegge for et trygt og godt læringsmiljø, dyktige lærere og individuelt tilpasset opplæring, skal elevene beherske basisferdigheter som danner grunnlaget for videre utdanning. Elevene skal oppleve mestring i en mobbefri skolehverdag. Slik skaper vi et samfunn med muligheter for alle.

Bygger flerbrukshall

Det skal i det videre arbeidet legges til rette for å bygge en flerbrukshall med to spilleflater i tilknytning til skolen. En flerbrukshall er en hall som vekselsvis kan brukes til mange idretter og aktiviteter. Dette er et uttrykt ønske fra Kulturdepartementet og idrettsorganisasjoner.

– Det er lurt at vi nå har landet på å bygge to spilleflater. Jeg tror det kommer til å fylles opp – det er bra for dem som spiller håndball, men det er ikke minst også bra at det blir en flerbrukshall for alle de andre aktivitetene som unger kan holde på med i en slik hall. Dette blir bra.

– Dette blir bra

– Om det skal bli noe ledig areal så tror jeg alltids at både ungdomsskole, kulturskole og andre kan bruke de arealene inntil skolen fylles opp. Dette blir alt i alt veldig bra, og ny Gimse skole vil bli en god arena for både lek og læring, avslutter varaordføreren.

Ny Gimse skole er et av mange ledd i å skape en bedre fremtid for deg, din familie og Melhus.

Kommunestyrets vedtak

Kommunestyret vedtok i sitt møte 12. desember 2017 at Monstuflata søkes omregulert i forbindelse med arbeidet med områdeplanen for Melhus sentrum for å muliggjøre bygging av Gimse skole her. Videre vedtok kommunestyret at det etableres et samarbeid med Sør-Trøndelag fylkeskommune om utviklingen av skoleområdet, samt at Gimse skole bygges med kapasitet på inntil 550 elever og at det åpnes for vurdering av ny plassering av ny Gimse barneskole og en flerbrukshall. Kommunestyret forutsetter at Melhus kommune aktivt søker tilskudd fra fylket og spillemidler for å realisere dette idrettsanlegget ved Gimse skole. Det skal også utredes flytting av kulturskolen til skoleområdet på Gimse. Det utredes salg av tomten til eksisterende Gimse skole. Hele saksbehandlingen i kommunestyret finner du her.