Julehilsen fra varaordføreren

Det lyser og blinker i hytter og hus, det vaskes og handles, mens vi venter på at julefreden skal senke seg. Vi samles som familier rundt de tusen bord med tradisjonspreget mat. Gode tradisjoner som bringes videre med generasjoner.

Juletiden er også en tid hvor man gjerne gjør opp regnskap for året som har gått. Vi går nå inn i et valgår, som gjør at dette gjerne blir mer satt på dagsorden. I Melhus kommune går det bra, men likevel er vi hele tiden avhengig av å holde orden i økonomien — uten at det skal gå ut over tjenesteyting i enhetene.

I enhetene i kommunen jobbes det nemlig hver dag for å gjøre Melhus til en god kommune å bo og leve i. Det er viktig å skryte av ansatte som hver dag gjør en god jobb for våre innbyggere, og sikrer at velferden blir stadig bedre. Vi har også utfordringer som vi må jobbe med fremover.

Vi har nå i desember vedtatt et budsjett som sikrer at vi unngår økning i promillen i eiendomsskatten i Melhus de neste fire årene. Dette krever god økonomisk styring, som vi har jobbet for ved å gå gjennom organisasjonen, for å rigge oss for fremtiden. Nå har vi har blant annet vedtatt å bygge en ny Gimse barneskole med flerbrukshall og styrket hjemmetjenesten i nedre Melhus. Videre må vi styrke enheter hvor vi blir sårbare. Dette har vi gjort ved å samarbeide med andre kommuner, blant annet på IKT, barnevern, renovasjon og brann.

Vi samhandler på andre måter i dag enn hva vi gjorde for bare noen få år tilbake. Teknologi og digitalisering av tjenester preger samfunnet. Dette må også kommune-Norge være delaktig i. Derfor ser vi i Høyre behovet for at Melhus får en digital plattform som gjør samhandling med innbyggere og næringsliv enklere. Dette er innenfor flere sektorer, som blant annet helse, skole og byggesak. Dette er vi nå godt i gang med, og det vil gjøre tjenestene bedre og enklere.

For Høyre har det også vært viktig å legge til rette for vekst og utvikling i hele Melhus, for eksempel gjennom boligbygging i flere tettsteder. Det er derfor gledelig at vi nå er godt i gang med reguleringsplaner for nye boliger på Hermanstad på Kvål. Våren 2019 starter vi også områdeplan for Brekkåsen, og sentrumsplanen er ferdig behandlet i løpet av våren 2019. Når E6 forbi Melhus nå skal bygges håper vi det blir muligheter for nye boligområder og næringsarealer, og endelig vil vi få de etterlengtede av— og påkjøringsrampene på Hofstad.

Det er mye å ta tak i, men vi ser lyst på jobben som kreves av oss politisk også i 2019. Melhus Høyre vil være med å sette preg på Melhus kommune også neste år, ved å holde stø kurs for å sikre tjenesteytingen også i fremtiden i Melhus. Melhus er og skal være en god kommune å bo og leve i, og det skal vi jobbe for.

Jeg vil også takke alle som tar kontakt og gir oss gode innspill. Vi er folkevalgte og trenger god kontakt med innbyggere, næringsliv og ansatte for å finne bedre løsninger og kunne gjøre gode vedtak for kommunen vår.

Til slutt vil jeg også rette en spesiell takk til alle de som er på jobb gjennom julehøytiden, for at vi andre kan få en fin og rolig julefeiring. Enten det er på sykehjem, i nødetatene, i kollektivtrafikken, frivillige som bidrar til at andre får en fin julefeiring, eller andre steder: Tusen takk for innsatsen!

Jeg vil avslutte med et sitat fra Henrik Syse: «Ta vare på hverandre, se hverandre og vis respekt for hverandre.»

En god og fredfull jul ønskes dere alle!

Stine Estenstad
Varaordfører (H)