Melhus bruker mer på brannvesenet enn andre kommuner

Melhus bruker mer på brannvesenet enn sammenlignbare kommuner. Derfor vil Høyre utrede samarbeid med flere kommuner.

Gauldal Brann og Redning (GBR) er et interkommunalt selskap som eies av kommunene Midtre Gauldal (30 %) og Melhus (70 %). Fordelingsnøkkelen går etter antall innbyggere. Årsaken til dannelse av interkommunale tjenester er i stor grad ønske om å kunne levere tjenester mer kostnadseffektivt, forsvarlig og med høy kvalitet til innbyggerne. Når vi i Høyre har et ønske om å se til Trøndelag brann- og redningstjeneste (TBRT) er det på grunn av flere forhold.

På oppdrag av KS (kommunenes sammenslutning) gikk NTNU og SINTEF i gang med en forskningsrapport som omhandlet «Fremtidens brann- og redningsvesen» i 2013. Den viser til at endringer i samfunnet gjør at brann— og redningsvesenet må forventes å håndtere flere, mer komplekse og til dels mer langvarige oppgaver, der spesialisering til utstyr og arbeidsprosesser er nødvendig. Kompetansebygging og faglig robusthet var, etter workshop blant brannsjefer, ansatte og kommuner, hovedargumentet for at man felles konkluderte med at man for fremtiden bør ha større, mer robuste enheter.

Melhus sammenligner seg med kommuner som er lik oss økonomisk og befolkningsmessig gjennom KOSTRA. For Melhus sin del sammenligner vi oss derfor i KOSTRA-gruppe 7. Når vi da sammenligner oss med disse ser vi innen brann og redning i Trøndelag at Melhus blant annet bruker 1,77 mill. mer enn Stjørdal; 1,62 mill. mer enn Skaun; og 2,32 mill. mer enn Orkdal. Dette er korrigert for dobbelrapportering for å klargjøre dette. Dette viser at vi driver i balanse i 2018, men ikke like effektivt som våre sammenligningskommuner.

Samtidig har vi sett på investeringsbehov innen brann og redning. Her vil Melhus som eier 70 % også måtte dekke 70 % av investeringskostnadene. Disse må bevilges av Melhus kommunestyre. Det vi allerede nå vet vil komme av investeringer er følgende:

• Investering i eksisterende bygg Søregga, grunnet Arbeidstilsyns rapport med krav om utbedring. Kostnad beregnet til rundt 7-9 mill. kroner.
  • Når ny sentrumsplan er ferdig behandlet vil vi få betydelig høyere bygg enn i dag i Melhus og det kan komme et krav om stigebil for å ivareta brannsikkerheten. Selv om det ikke kommer krav, og vi kommer i en situasjon der TBRT hjelper oss med brannslukking, vil Melhus kommune bli fakturert for dette i etterkant.
  • Ny driftssentral til teknisk drift. Om GBR går sammen med TBRT vil dette frigjøre lokalene i Søregga. Når dette ikke aktualiseres, må vi nå finansiere er ny tomt og bygg for Teknisk drift.

Selv om teknisk drift ikke har noe med GBR å gjøre, er det en helhet som vi politisk må ta inn over oss i en anstrengt kommuneøkonomi. Melhus Høyre arbeider ikke for en utredning mot TBRT fordi vi ønsker sentralisering, men fordi verden rundt oss hele tiden er i endring, oppgavene som skal løses er mer komplekse og krevende, og dermed også kostnadsdrivende. Når man legger dette til grunn vil vi utrede mulighetene for samarbeid med TBRT.

Stine Estenstad
Varaordfører, Melhus

Mikal Kvaal
Gruppeleder, Melhus Høyre

Melhus Høyre ønsker å levere tjenester med høyest mulig kvalitet til lavest mulig kostnad, for å holde de kommunale avgiftene lavest mulig. Det handler om hvor mye du og din familie skal betale i kommunale avgifter — vi ønsker mest mulig velferd og trygghet for pengene. Les mer om vår plan for Melhus.