Mens løfter møter virkeligheten deler bompenger fortsatt Melhus kommune
Innkrevingen av bompenger på E6 Kvål–Melhus skaper store utfordringer for innbyggerne i Melhus kommune, og fremstår klart urimelig. Dette handler om folks hverdagsøkonomi – og en urimelig økonomisk belastning som deler kommunen vår i to. Det trengs handling for å få til endring her.

Selvskryt skal man lytte til, sies det, for det kommer fra hjertet. Alle vi politikere kan være gode der. Så når lederne fra partiene i posisjonen i Melhus kommune kommer med et leserinnlegg der de forteller at de bruker hver anledning til å løfte opp E6-saken og bompengene på Hofstad så følger vi med.
De skriver i leserinnlegget om utfordringene som helt klart er reelle, men faktum er at det vi i praksis kan se er gjort fra posisjonspartiene omtrent er ett brev og ett møte – med Trøndelag fylkeskommune og Midtre Gauldal og Rennebu kommuner. Sånn sett kan vi si at leserinnlegget utgjør 1/3 av alt arbeidet som nå er gjort fra den kanten. Dette etter at Høyre gjentatte ganger har etterlyst handling og fremdrift, tydeligst gjennom interpellasjonen kommunestyret stilte seg bak i september 2024 og gjentatte spørsmål om oppfølgingen av den etterpå.
Nå har både statsråd Kjersti Stenseng fra Arbeiderpartiet og vararepresentant til Stortinget Maren Grøtte fra Senterpartiet vært innom Melhus og hilst på sine partifeller, men vi kan ikke i den forbindelse se å ha registrert noe engasjement for E6 sørover og bompengene på Hofstad. De kommer vel med fly fra Oslo og snur i Melhus sentrum.
Vi tror passeringstak på bommen nå er en blindvei, når det ikke har skjedd ennå, da strekningen bomstasjonen står på snart er nedbetalt og vi mener da brukerne ikke skal betale for en vei videre som ikke er bygd.
Så skal vi være ærlige: Vi ble lovet slutt på stykkevis og delt veiutbygging. Ny E6 skulle bygges sammenhengende og helhetlig gjennom store deler av Trøndelag, herunder hele Melhus kommune. I virkeligheten har vi fått det motsatte. Det er synd, og har flere forklaringer. Det hjelper samtidig ikke at regjeringen ikke bevilger tilstrekkelig med penger til at Nye Veier kan løse oppgavene de får. I Høyres alternative statsbudsjett for 2025 satte vi av mer midler enn Støre-regjeringen for å sikre utviklingen av Nye Veier. Så jobber Melhus Høyre videre for at Nye Veier bygger prosjektene de alt har i porteføljen før nye legges til.
Med en Arbeiderparti-ordfører og en Senterparti-varaordfører i hver sin 100 % stilling og en regjering bestående av Ap og – frem til nylig – Sp, hadde vi forventet at mer hadde skjedd, basert på de store forventningene til løsning som ble skapt av disse partiene i forrige lokalvalgkamp. Det er klart at offentlig forvaltning tar tid, men vi skulle ønske at lokalpolitikerne i posisjon var mer utålmodige på denne saken. Mens vi venter deles kommunen i to – og husstandene og næringslivet i kommunen betaler.
Kjetil Blokkum og Marius Krogstad Aune, Melhus Høyre
Innlegget ble først publisert i Trønderbladet 22.05.2025.