Rask utbygging av E6 viktig

Høyre jobber for at det ikke blir noen utsettelse av utbyggingen av E6 gjennom Melhus og for at spaden settes raskest mulig i jorda.

— Fremdrift i E6 Sør krever politisk lederskap. Dette lederskapet har Arbeiderpartiet stått på for å få på plass E6 Sør gjennom mange år. Da er det helt merkelig at Ap nå setter på nødbremsen i innspurten. Politisk markering er greit, men det er ikke greit at noen partier setter en viktig nasjonal, regional og lokal utbygging på spill, sier varaordfører Stine Estenstad (H). — Nye Veier sier at utbygging av E6 gjennom Melhus ikke får oppstart i 2019 om krysset på Ler beholdes. Nye Veier bruker samme modell som Statens vegvesen for å regne ut samfunnsøkonomisk nytte, men likevel sier Ap at de ikke skjønner regnestykket til Nye Veier.

Måten det bygges vei på i Norge endres nå, gjennom etableringen av det statlige utbyggingsselskapet for vei, Nye Veier: «Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.» Fram til nå har vi i Norge bygd veg på en mer kostbar måte enn andre sammenlignbare land. Nå møtes to ulike måter å bygge vei på møtes — fra da man var nesten frikoblet fra valg om kostnadseffektivitet og over til krav om å se på kostnadsreduserende tiltak for å få til utbygging.

— Nå går noen partier inn for å beholde et toplanskryss på Losen fordi utviklingen på Ler visstnok vil stoppe opp om det kuttes ut. Hva med utviklingen på Hofstad næringspark? Hva med Søbergdalen? Et toplanskryss krever, ifølge grunnlaget, en befolkning på 30 000. Vi sitter på et stort næringsareal på Hofstad næringspark som for videre utvikling er avhengig av en helhetlig kryssløsning på Skjerdingstad. Beboere på Søberg og næringslivet er sårt avhengig av dette for videre utvikling. Det er en uholdbar situasjon slik det er nå, fortsetter Stine Estenstad.

En utsettelse av E6 vil for Høyre bety betydelig større ulemper enn vi kan gå god for. For Høyre vil det være vesentlig viktigere å sørge for et nordvendt kryss på Søberg for næringsutvikling og for beboere som i dag sliter med alt for stor gjennomgangstrafikk.

Vi må også huske at utbygging av E6 er en nasjonal satsning på hovedfartsåren gjennom Norge. Det vil være en betydelig fare for konkurranseevnen til Trøndelagsregion, næringsliv, og trafikksikkerhet om denne utbyggingen forsinkes.

Lakseproduksjonen i Midt Norge ligger årlig på 350 000-400 000 tonn. Den er økende og vil innen 2050 være fem ganger større enn dagens produksjon. Konkurranseevnen vil være prisgitt hovedtransportårene på vei. Det vil være avgjørende å få på plass løsninger med kapasitet til å håndtere fremtidig vekst.

Dette gjelder også i stor grad mange andre næringer i Trøndelag som er avhengig av transport. Vi kan ikke vente til 2035 med å få plass en god transportåre gjennom Trøndelag. Nye Veier sier at de kan starte utbygging i 2019 og være ferdig i 2027. Nye Veier har et mandat om å sikre raskere utbygging mer effektivt, som gir økt samfunnsnytte og styrking av bo- og arbeidsregioner gjennom helhetlig utbygging. Det gir trafikksikre veger, styrker næringslivets konkurranseevne, og gir mer veg for pengene. Det vil også være av avgjørende betydning for distriktskommunene sør for Melhus.

Oppsummert er Status Quo et dårlig alternativ for Melhus, distriktskommunene i Gauldal, for Trøndelag og for hele landet.

Foto: Ezzex/CC BY-SA 3.0