– Vi trenger mer informasjon om Helseplattformen

—Helseplattformen kan bli veldig bra, men vi må få klarhet i hvilke kostnader og økonomiske konsekvenser dette vil kunne ha for Melhus kommune, sier varaordfører Stine Estenstad (H).

Helseplattformen skal anskaffe og innføre ny felles pasientjournal for hele helsetjenesten i Midt-Norge, både sykehus, kommuner, fastleger og avtalespesialister. Dette kan føre til at helsevesenet blir mer helhetlig og sømløst. Det er imidlertid et stort prosjekt, med potensielt store kostnader, og nå vil varaordfører Stine Estenstad (H) ha mer informasjon om konsekvensene Helseplattformen kommer til å ha for Melhus, og mener det er usikkert hva Helseplattformen vil koste for kommunene.

– Helseplattformen er et risikofylt prosjekt, og vi må få staten mer inn på kostnadsfordeling. Jeg er litt skeptisk til kostnadsbildet på sikt for kommunene, sier varaordfører Stine Estenstad (H) til Trønderbladet.

Alle sykehus i Midt-Norge bruker i dag samme journalsystem, men kommunene, fastlegene og avtalespesialistene bruker egne systemer. Disse snakker ikke automatisk sammen, noe som gir dobbeltarbeid for helsepersonell. Det betyr også at pasienter og brukere ofte må gi samme informasjon til de ulike delene av helsevesenet, og medfører en viss risiko for at opplysninger som for eksempel medisinlister ikke er oppdaterte. Dermed skal Helseplattformen sørge for at det blir én pasientjournal knyttet til hver person. Estenstad er bekymret for omfanget av prosjektet og at kostnadene kan bli mye større enn det som er skissert til nå.

– Det er for lite spørsmål om Helseplattformen, og det er for lite opplyst om hva den innebærer for kommunene. Steinkjer har lagt inn en utgift på 3,5 millioner kroner, og vi vet ikke hvor mye den vil slå ut for Melhus, sier Estenstad videre til Trønderbladet.

Vil ha staten på banen

Estenstad er også i dialog med stortingsrepresentanter om Helseplattformen, for å jobbe for å få staten mer på banen og få belyst de bekymringer som lokalpolitikere sitter med.

– Melhus blir en forsøkskanin, og vi må selv ta kostnadene. Helseplattformen kan bli en stor utgift, og det er litt rart at staten ikke er mer involvert. Andre kommuner er også skeptiske, og vi vet ikke om fastlegene vil koble seg på, sier Estenstad.

Rådmannen har opplyst om at på nåværende tidspunkt er de økonomiske betingelsene ikke helt klarlagt, men prinsippet er at man skal betale en årlig sum per innbygger for å ta i bruk løsningen. Foreløpig prognose for kostnad tar utgangspunkt i Trondheim kommune sitt overslag. De estimerer årlige driftskostnader til 26,5 millioner i tillegg til en årlig kapitalkostnad på 25 millioner. For Melhus kommune vil det da utgjøre ca. 2,5 millioner i driftskostnader og ca. 2,5 millioner i investeringskostnader.

I formannskapet anbefalte rådmannen at Melhus kommune løser ut opsjonen på Helseplattformen. Der ble det, etter et forslag fra Stine Estenstad på vegne av Høyre, Senterpartiet og Melhuslista, enstemmig vedtatt at før Melhus kommune tar stilling til utløsning av opsjon på Helseplattformen, må det foreligge en kartlegging av de økonomiske konsekvensene. Deretter legges saken frem for behandling i formannskap og kommunestyre.

Les mer om vår politikk for kvalitet i helse og omsorg her