100 dager til valget. Her er Moss’ nye ordfører sin arbeidsplan når valgseier er et faktum!

Det er nå 100 dager igjen til valget. Vi i Moss Høyre satser alt på å komme i posisjon i den nye kommunen og da er det mye vi skal ta tak i. Nye Moss skal bli et enda bedre sted å bo!

Det vil selvfølgelig ta noe tid å få gjort alt vi går til valg på, men jeg lover deg her og nå: Med meg som ordfører skal vi umiddelbart sette i gang tiltak for å gjøre nye Moss enda bedre for deg som bor og jobber i kommunen vår. Derfor vil vi lage en plan for de første 100 dagene vi styrer kommunen. Her er det vi i Høyre mener er viktigst å komme i gang med:

Verdig eldreomsorg.

Best kvalitet og valgfrihet i omsorgen er en av våre hjertesaker. Hver enkelte beboer skal kunne velge mellom to ulike middagsretter. Rett og slett kjøtt eller fisk? Riktig mat og ernæring reduserer medisinbruken og gir eldre bedre livskvalitet. Vi er overbevist om at et slikt valg vil øke trivsel og glede rundt måltidene. Videre vet vi at aktivitet og innhold i hverdagen også er av stor betydning for trivsel og livskvalitet. Vi skal derfor jobbe med en minstestandard for innholdet i hverdagen på sykehjem med mer aktivitet og mindre ensomhet. Og for alle som bor hjemme og som trenger en ekstra hånd: Du skal selv få bestemme hvem som skal komme hjem til deg, selvsagt skal du det! Igjen skal det bli såkalt fritt brukervalg i Moss kommune. Oppsummert: Moss kommune skal ha valgfrihet, verdighet og kvalitet i eldreomsorgen.

Beste skole.

Jeg vil at alle barn skal ha like muligheter. I dag er det for store forskjeller i hvordan skolen klarer å løfte alle elever. Alle barn og unge i Moss skal lære å lese, å skrive og regne skikkelig! Høyre bekjemper forskjellsskolen. Da må vi stille krav til lærerne, hjelpe elever som blir hengende etter og alltid prioritere det viktigste først – kunnskap og mestring i skolen. Lærerne skal få etterutdanning. Skolelederne faglig påfyll. Elever som sliter skal få hjelp tidlig for å komme over «kneika». Vi skal sikre god norskopplæring for innvandrere, gjerne i kombinasjon med arbeidstrening. Øreåsen skole er foreløpig den eneste skolen i nye Moss som er sertifisert som en dysleksivennlig skole. Vi vil sette i gang slik sertifisering av samtlige skoler i kommunen. Det gir skolene et verktøy for tidlig innsats og vil hjelpe alle elever som blir hengende etter, ikke bare de med dysleksi. Moss Høyre har som mål at skolene i Moss skal bli blant Norges beste!

Ryddig by og økonomi.

Moss Høyre er både for en ryddig økonomi og en ryddig by! Litt om pengene først:

Høyre er for konkurranse på like vilkår for å få beste tilbud til innbyggerne. Fellesskapets penger – dine og mine – skal forvaltes forsvarlig, nøkternt og skikkelig! Vi kan ikke bruke penger vi ikke har. Og vi må forvalte dem vi har på beste vis! Det samme gjelder byen vår: Høyre skal sørge for en ryddig og pen fjordby som oppleves som attraktiv for oss som bor her og alle dem som ønsker å flytte hit!

Hurra for verdiskaperne!

Vi har mange flotte bedrifter i Moss. Bedriftene tjener penger, sikrer tusenvis av arbeidsplasser, skaper vekst som igjen gir grunnlag for nye arbeidsplasser. I tillegg bidrar de med skatter og avgifter til fellesskapet. Høyre hegner om bedrifter som allerede er i nye Moss, og vi skal aktivt legge til rette for ny, vekstkraftig næring! Vi vil legge til rette for at Moss Havn skal bli et av de mest effektive logistikknutepunktene i Norge med videreføring av en kompakt havn på Værla og innlandshavna på Vanem. Som ordfører vil jeg lytte til eksisterende og nye virksomheter. Jeg lover at Høyre skal være lydhøre for næringslivets behov!

Stem Høyre 9. september!

Stemmer du Høyre, stemmer du på et parti som prioriterer kvaliteten i tilbudene du bruker. Du stemmer på et parti som vil ha en ja-kommune, det vil si en kommune som sier ja til gründere, ja til nye arbeidsplasser og ja til utvikling. Du sier ja til moderasjon, for vi kan ikke love mer enn vi kan holde. Det er først når verdier skapes, at de kan deles.

Det kan virke som at det er lang tid til valget 9. september, men det er altså bare 100 dager igjen. Vi ber om din stemme fordi med Moss Høyre i posisjon skal vi gå i bresjen for å gjøre nye Moss til en kommune, vi som bor og jobber her, kan være ordentlig stolte av!