Hvordan ønsker vi at sjøsiden i Nye Moss skal bli i fremtiden?

Hvordan ønsker vi at sjøsiden i Nye Moss skal bli i framtiden?

Det er to saker som har gått igjen i spaltene i Moss Avis i lang tid før og under valgkampen:

Moss nye jernbanestasjon.

Plasseringen av den er nå avgjort. Man kan være enig eller uenig i plasseringen, men arbeidet er nå i gang, og noen omkamp på dette vil jeg anse som lite ønskelig eller mulig.

Riksvei 19.

Dessverre ble ikke Riksvei 19 og jernbanetraseen fastlagt i en felles reguleringsplan, noe som burde vært gjort. Riksvei 19 har ikke kommet overraskende på noen, men har stått på agendaen og blitt gjennomdiskutert i et par 10-år!

Avdelingsdirektør Elisabeth Bechmann i Statens Vegvesen skriver i Moss Avis den 5. juli i år at de ikke vil ha fastlagt plassering av ferjeleie/Riksvei 19 i den nye arealplanen. Men samtidig skriver hun at det er kommunen som er planmyndighet, og at planene skal vedtas av kommunestyret etter at de har vært ute til høring. Jeg mener derfor at det er viktig atkommunens arealplanen viser hvor ferjeleiet skal plasseres, slik at dette legges inn i Nasjonal Transportplan (NTP).

Ett alternativ er å legge ferjeleiet til Klevberget, og så får Statens Vegvesen løse adkomst til E-6 derfra. De har vurdert forskjellige løsninger i så mange år, at det er på høy tid å fatte en beslutning vedrørende trasespørsmålet nå, slik at ikke for mange avhjelpende, midlertidige løsninger fratar byen vår en holdbar, framtidig løsning. Det er viktig at kommunens planforslag også inneholder en bedre løsning, enn dagens, for å få en bedre trafikkflyt i krysset Mosseporten/E-6.

Det er mange år fram i tid til en ny Riksvei 19 er klar, så det er viktig at det også framover arbeides med avhjelpende tiltak. Samtidig må vi legge til rette for reduksjon av bilbruk med utvidede kollektive tilbud.

Det er et stort reguleringsarbeid (sjøsiden i Moss) som skal legge premissene for hvordan Moss skal bli i framtiden. En må derfor sørge for at kommunen har den rette kompetanse og kapasitet til å stå for denne reguleringen selv. I en så viktig sak er det en selvfølge med innbyggerinvolvering.

Det er fra NÅ av, vi som kommunens innbyggere får muligheten til å skape den byen vi ønsker oss, og som vi, samlet, ønsker skal bli en god by for innbyggerne og en interessant plass for utdanningsinstitusjoner og næringsliv.

Ferjeleiet må bort fra dagens plassering, slik at sentrum ikke blir avskåret fra kontakt med sjøen/kanalen, på samme tid som de etter hvert frigitte arealene benyttes til framtidig glede for byen vår, og ikke kun rask profitt.