Om næringsarealer, kompromissvilje og brede flertall

MDGs varaordfører, Eivind Hoff-Elimari, har stilt oss i Høyre tre spørsmål om forslaget vårt om å sone om fire tomter til næring. De skal han så klart få svar på. Samtidig vil jeg oppfordre ham til å tenke igjennom om han selv bidrar positivt til å få til brede flertall og kompromisser i kommunestyret.

Varaordførers tre spørsmål

Jo, behovet for næringsarealer er veldokumentert

Varaordfører etterspør først dokumentasjon på at det er behov for flere arealer til næring. Det er enkelt å finne. I Nesoddens strategiske næringsplan, som varaordfører selv var med på å vedta, står det at «Nesodden har få […] arealer til næring, og lokalt næringsliv etterlyser noen arealer som krever litt plass til næring spredt utover i kommunen». Dette ble også stadfestet da vi vedtok handlingsplanen for næring så sent som i januar. Også her var varaordfører med på behandlingen og vedtaket.

I tillegg er det ikke vanskelig å finne eksempler på bedrifter som har måttet flytte fra Nesodden på grunn av arealmangel. For eksempel flyttet Sommerbutikken.no og Gass og Pusteservice AS i henholdsvis 2017 og 2019 fordi de vokste ut av lokalene sine. Vi i Høyre synes det er synd at bedrifter som oppnår suksess og blir store, i praksis kan bli tvunget til å flytte fra kommunen.

Vi trenger balanse mellom vekst og vern

Dernest spør Hoff-Elimari hvordan Høyre tolker begrepet «arealnøytralitet». Vi er et helhetsparti som søker å finne balanse mellom vekst og vern. Verdifull natur skal tas vare på, men vi må også ha noe utvikling.

I dag er cirka 80 prosent av Nesoddens areal ubebygd. Hvis ikke noe av dette arealet kan bebygges, hvor mener da varaordfører at den fremtidige veksten skal finne sted? Skal alle nye boliger og bedrifter plasseres innenfor sentrumsområdet på Tangen, hvor det allerede i dag er ganske trangt om plassen? Gitt at han heller ikke er tilhenger av å bygge mer enn fire etasjer i høyden, kan dette bli nokså komplisert å svare på.

– Skal alle nye boliger og bedrifter plasseres innenfor sentrumsområdet på Tangen, hvor det allerede i dag er ganske trangt om plassen?, spør Tage Slind Jensen. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon

Hvorfor konkludere før en høring er gjennomført?

Til slutt stiller Hoff-Elimari et retorisk spørsmål om en begrenset høringsprosess er tilfredsstillende for en eventuell omsoning av Sørby-tomten, tatt i betraktning at den grenser til et naturreservat. Det er verdt å minne om at denne tomten er hele 30 mål, hvilket tilsvarer fem fotballbaner. Vi har aldri tatt til orde for at hele området skal tas i bruk, som varaordfører gir inntrykk av. Her er det god plass til hensynssoner, og om det skulle være konflikt mellom eventuell næring og naturreservatet, vil dette komme frem i høringen. Vi synes ikke det er klokt å forhåndskonkludere, slik varaordfører gjør.

Kompromisser og brede flertall

Var det Høyre som manglet kompromissvilje i budsjettprosessen?

Hoff-Elimari anklager så Høyre for å mangle impulskontroll og vise liten kompromissvilje, med referanser til fjorårets budsjettprosess. Det er en uredelig påstand. I innlegget sitt, unnlater varaordfører å skrive at det var Høyre som tok initiativ til å starte samtaler om et mulig fellesbudsjett, og at vi – underveis i «forhandlingene» – tilpasset vårt budsjettforslag for å komme posisjonen i møte.

Som jeg tidligere har forklart, ønsket ikke Høyre å gå med på å øke pengebruken. Vi sa at nye politiske tiltak må finansieres med å omprioritere innenfor kommunedirektørens budsjettramme, men la ingen føringer på hvor det burde innspares. Varaordfører fant det imidlertid umulig å finne områder å spare inn på, og avviste derfor alle våre forslag. Det gjorde det, mildt sagt, vanskelig å finne frem til et kompromiss.

Vi er ombudspersoner for alle Nesoddens innbyggere

Avslutningsvis vil jeg tilbakevise kommentaren om at det er Høyre som har konstruert «posisjonen» og «opposisjonen» på Nesodden. Jeg vil minne varaordfører om at Ap, MDG og SV gikk til valg som en samlet blokk i 2019, og at Venstre ble tatt med i samarbeidet da denne ikke fikk flertall. Siden da har de fire partiene lagt frem felles budsjettforslag og sendt inn flere forslag sammen.

At disse partiene samarbeider, er ikke et problem i seg selv. Problemet er at de flere ganger har glemt at 47 prosent av Nesoddens innbyggere ikke stemte på dem. Høyre mener at vi er tjent med brede flertall i viktige saker for kommunen.

I denne kommunestyreperioden har vi behandlet flere saker som vil prege Nesoddsamfunnet i mange tiår fremover, blant annet saken om investeringer i sykehjem og skolebygg. Her kokte de fire partiene sammen en løsning uten å inkludere de andre partiene i kommunestyret. Resultatet ble et knapt flertall, omgjøringer i ettertid og at flere store beslutninger er skjøvet foran oss. Med unntak av Myklerud, har det ikke blitt igangsatt tiltak på noen av byggene. I tillegg skal kommunen bruke henholdsvis 29 og 46 millioner kroner på å midlertidig pusse opp Alværn og Myklerud. Er varaordfører fornøyd med dette utfallet?

Vi i Høyre er sikre på at vi hadde kommet lenger med prosessene om forankringen i kommunestyret hadde vært bedre. Vi tror at politikere som evner å finne kompromisser og trekke i samme retning, kan oppnå gode resultater for sin kommune og dens innbyggere.

Jeg vil derfor gjenta: Får Høyre makt etter valget 11. september, vil vi jobbe for å få til brede flertall i flere saker. Vi ønsker å være gode ombudspersoner for Nesoddens innbyggere, også dem som ikke stemmer på oss.

– Tage Slind Jensen, ordførerkandidat for Nesodden Høyre