Bekymret for FOT-rutetilbudet

Uttalelse fra fylkestinget i februar fra Nordland Høyre

Kortbanenettet i nord spiller en vesentlig rolle for å gjøre det mulig å bo og virke i distriktene, men det nye FOT-rutetilbudet utnytter ikke kortbanenettets styrker, mener et samlet Nordland fylkesting.

– Pasienter fra Helgeland som skal til Tromsø må reise landet rundt, advarer gruppeleder for Høyre i Nordland Stig Tore Skogsholm.

Besværlige pasientreiser

Skogsholm eksemplifiserer med at mange pasienter med sykdommer som innebærer at de må til Tromsø, blir nødt til å reise til Værnes, gjerne via Namsos eller Rørvik, før reisen nordover i det hele tatt kan begynne.

– Dette er absolutt ikke hensikten med kortbanenettet, fastslår Skogsholm.

Ingen bedring

Gruppeleder for arbeiderpartiet, Elin Dahlseng Eide påpeker at 1. april 2017 markerte et vendepunkt for både folk og bedrifter i Nordland, idet omtrent alle nordlendinger fikk et betydelig dårligere flytilbud ved samtlige småflyplasser.

– Det er full enighet om at dette anbudet var altfor dårlig, og i flere år har brukerne gått og ventet på at vi endelig skulle få et bedre anbud. Sånn kan vi ikke ha det, konstaterer Eide.

Bekymret for næringslivet

Gruppeleder i Frp, Rune Østergren er vant til et dårlig tilbud til og fra Narvik. Han er svært bekymret for både næringsliv og den vanlige nordlending som er avhengig av småflytilbudet.

– Det er kortbanenettet som gjør det mulig å utvikle en effektiv og god næringsdrift og økt verdiskapning i Nordland. Det er på mange måter selve grunnlaget, sier Østergren.

Lavere priser gir flere reisende

Også gruppeleder for Senterpartiet, Kim André Haugan Schei stiller seg bak det felles utspillet fra et enstemmig Nordland fylkesting.

– Regjeringen forpliktet seg i Hurdalsplattformen til å arbeide for å sikre lavere priser og flere avganger på kortbanenettet. De leverer på lavere priser, og det er vi glade for, men vi kommer til å trenge mer ruteproduksjon.

Sprengt kapasitet

Gruppeleder for SV, Christian Torset, påpeker at det ikke er vanskelig å allerede spå kapasitetsutfordringer på en del flyruter, eksempelvis til Lofoten og Vesterålen.

– Med lavere priser vil etterspørselen etter de mest attraktive avgangene gå opp, og det er grunn til å tro at det vil bli utsolgte fly lang tid i forveien. Samtidig har ikke operatøren økonomiske incentiver til å sette opp flere avganger. Resultatet blir redusert tilgjengelighet på flyreiser. Denne bekymringen er regjeringen klar over, men ser ikke ut til å ville gjøre noe med det.

Tenk på regionene

Gruppeleder for INP, Bente Iren Hanssen, peker på kortbanenettets regionale rolle.

– Det er mange som må reise bare for å komme seg til flyplassen, med ferje eller hurtigbåt. Når meningen var at vi skulle reise nordover klokken fem om morgenen, er det ensbetydende med en ekstra reisedag. Nå er disse nattavgangene flyttet, med den konsekvens at man ikke kommer frem i tide, sukker Hanssen.

– Kjøp mer kapasitet

Skogsholm mener departementet for så vidt har vist vilje til fleksibilitet. Nå ber han sammen med resten av Nordland fylkesting om at regjeringen er på vakt. Han suppleres av fylkesvaraordfører Linda Haukland:

– Dette handler om selve utviklingen av Nord-Norge, men i ytterste konsekvens handler det både om sikkerhet og beredskap, og om å skape bli- og bolyst. Det må satses på de som er avhengig av dette kollektivtilbudet, og det kan bare bety mer produksjon, konkluderer Haukland.