Fra omsorgskultur til mestringskultur

Behovet for helse- og omsorgstjenester vil øke sterkt frem mot 2030. Oppdal kommune har gode tjenester i dag, både i hjemmene og i institusjoner. Men skal tjenestene fortsatt være like gode når det blir mange flere brukere, må vi endre både tankesett og arbeidsmåter.

Fokus på hverdags- mestring skal prege alle våre tjenester.

De fleste eldre i Oppdal bor hjemme og ikke på helsesenteret. For å gi disse mer trygghet og trivsel i hverdagen vil Oppdal Høyre gi 5 løfter.

Utgangspunkt: Leve hele livet – en kvalitetsreform for eldre:

1. Et aldersvennlig Norge
  2. Aktivitet og fellesskap
  3. Mat og måltider
  4. Helsehjelp
  5. Sammenheng i tjenestene

Forutsetningene for alle helsetjenester i Oppdal:

• Uansett alder og funksjonsnivå skal hver enkelt oppleve mestring og kontroll over hverdagen sin.
  • Alle skal få hjelp når de trenger det, uavhengig av alder, bosted og økonomi.
  • Ansvaret for nødvendig helsehjelp ligger hos Oppdal kommune.

Fokus i omsorgstrappen:

Oppdal Høyres 5 løfter for hjemmeboende eldre i Oppdal:

1. GPS-alarm til alle eldre med demens som bor hjemme
  2. Helsestasjon for eldre
  3. Hverdagsrehabilitering, hjemmebesøk og oppfølgingsteam
  4. Velferdsteknologi
  5. Hjelp til småoppdrag, frivillighet og transport

Utdypning:

1. GPS: En stemme til Høyre er en stemme for tilbud om GPS-alarm til alle med demens som bor hjemme og har behov for det. Slik blir det tryggere for de eldre å bo hjemme, og de pårørende får mer sikkerhet i hverdagen. Et slik tilbud vil gjøre det mulig for flere å bo hjemme lengre. Det er bra både for de pårørende og de eldre og skal skje i henhold til det strenge lovverket vi har på området.

Høyre vil at enda flere skal få frihet med GPS.

Oppdal kommune skal fortsette samarbeidet og være en pådriver for et demensvennlig samfunn.

2. Helsestasjon for eldre: Et møtepunkt, der man får noen å snakke med, få veiledning og møte andre. Enten en sykepleier, helsesykepleier, frivillige eller andre hjemmeboende eldre.

3. Etter sykdom eller skade, kan mange eldre oppleve å ikke klare like mange ting som før. Tidligere var svaret å gi dem hjelp som kompenserer for tapet av funksjonsevne. Det kan være en bjørnetjeneste. I stedet vil vi at Oppdal kommune skal tilby hverdagsrehabilitering. Det betyr at man sammen med den eldre ser om det er mulig å trene opp igjen evnen til å løse praktiske gjøremål selv. Hverdagsrehabilitering starter alltid med spørsmålet «hva er viktig for deg?» Dette kan være å gå på butikken, leke med barnebarn, hogge ved eller gå på kafé. Hverdagsrehabilitering handler om å hjelpe brukeren å mestre disse aktivitetene, til tross for sykdom, skade eller funksjonssvikt.

Mange opplever at behandlingen blir oppstykket og delt når de har mange og sammensatte hjelpebehov. Derfor mener vi at kommunen skal tilby oppfølgingsteam for å sikre at eldre som bor hjemme får bedre og mer koordinerte tjenester. Oppdal kommune har i dag rehabiliteringsteam som består av rehabiliteringskoordinator, ergoterapeut og fysioterapeut – det fattes vedtak dersom det iverksettes hverdagsrehabilitering. Der bruker søker om tjeneste gjøres også et kartleggingsbesøk for å vurdere behov for tjenester.

For at flere skal kunne bo hjemme lengre, skal Oppdal tilby alle over 75 år forebyggende hjemmebesøk. På et forebyggende hjemmebesøk kan man snakke om for eksempel brannsikkerhet, snublekanter og andre ting som kan bli et hinder for å bo hjemme. I Oppdal praktiseres hjemmebesøk med ergoterapeut i dag, ved vurdering av behov / tilpasning av bolig.

4. Teknologi skal være enkel og frivillig å bruke. Dette er typiske eksempler på velferdsteknologi:
    • En skritteller som motiverer til å gå litt lenger.
    • En elektronisk dispenser som gir deg riktig medisin.
    • Lys og varme som styres automatisk ved hjelp av smarthusteknologi.
    • GPS.
    • Respirasjon og pulssensor montert i bolig, produsert av bygdas egen bedrift Elotec.

Samtidig er det viktig at både ansatte og brukere får tilstrekkelig opplæring og føler seg trygge i bruken av denne teknologien, og at gode rutiner implementeres.

5. Hjelp til småoppdrag: Mange hjemmeboende eldre synes det er ubehagelig når for eksempel hagen ikke blir tatt godt nok vare på. Samtidig finnes det friske eldre og unge som ønsker å stille opp frivillig. Dette må organiseres på en måte som er lett å bruke for de eldre, slik at de kan få hjelp til småoppdrag i og rundt hjemmet, småjobber som skyss til butikken, plenklipping, snømåking og vask.

Aktivitetskontakt, tilbud i kommunen i dag, samarbeid med Røde Kors. Oppdal skal jobbe sammen med de frivillige kreftene i kommunen. Derfor vil vi at kommunene lager en egen plan for samarbeidet med de som stiller opp. Dermed kan frivillige ta ansvar for faste, felles aktiviteter gjennom uken, og tilbud rettet mot den enkelte som for eksempel ordningen med besøksvenn.

Trygg og enkel transport:
    Det må være enkelt å komme seg til og fra aktiviteter. Kommunene kan organisere transportløsninger på en måte som passer lokalt. Det kan skje i samarbeid med private, frivillige eller kollektivselskapene. Eldre skal oppleve at det er enkelt og trygt å reise til og fra aktiviteter i et innholdsrikt liv.