Gratis kjernetid i SFO – hva skal tiden fylles med?

Gjennom Regjeringens budsjettforlik med SV skal det fra høsten tilbys 12 t/u med gratis SFO for alle 1. klassinger i landet. Regjeringen bevilger 1,4 mrd kroner til gratis kjernetid i SFO for førsteklassinger, men hva skal kjernetiden fylles med? Hva vil Oppdal kommune, som skoleeier, at SFO skal være for barna?

Interpellasjon fra Høyre fremmet kommunestyret

I formannskapsmøte 15.03.22 svarte kommunedirektøren at SFO skal fylles med lek. Statssekretær Halvard Hølleland skriver i en kronikk i avisa Opp 16.03.22: « … vi gir klar beskjed til kommunene om at de må bruke skolefritidsordningen til å gi barna gode opplevelser, fysisk aktivitet og kulturelt innhold»

Høyre vil komme med et forslag – fyll noe av tiden i SFO med kulturskole.

I Stortingsmelding 18 tydeliggjorde regjeringen at barn- og ungdomskulturfeltet er et politisk satsningsområde. Hovedbudskapet i meldingen er at alle barn og unge som ønsker det, skal få tilbud om å være med på et kunst- og kulturtilbud. Kulturskolen er et sentralt virkemiddel for å nå dette målet.

Målet med kulturskolens deltagelse i SFO er å skape kunst og kulturopplevelser for alle barn. Dette er etter Høyres mening en riktig prioritering med tanke på å inkludere flere barn, og gi mulighet for å lage, oppleve og bidra til kunst og kulturopplevelser for alle.

Norsk Kulturskoleråd har spilt inn til Storting og regjering at kulturskolen bør få en søkbar pott med utviklingsmidler slik at tilbudet kan finansieres. Utviklingsmidler er en ordning som er prøvd ut, både i Norge, Danmark og Sverige og har vist seg å gi flere aktive barn i kulturskolen.

Hva tenker ordfører at gratis kjernetiden i SFO skal fylles med?

Vil ordfører følge opp forslaget om å fylle tiden med kulturskoletilbud og se på muligheter for dette? Vil kommunen som skoleeier for både SFO, grunnskole og kulturskole, se på synergien og samarbeidet disse i mellom?  Kommunedirektør orienterte formannskapet 15.03.22 om at kommunestyrevedtak gjort i sak 45 i 2018, nå skal følges opp med møte i mai måned. Hva konkret skal følges opp?

Forslag til vedtak:

Kommunedirektør legger frem sak til kommunestyret hvor innholdet i gratis kjernetid i SFO diskuteres, innspill fra interpellanten inngår i saken. Kommunedirektøren svarer i samme sak ut vedtak gjort i kommunestyresak 18/45, punkt 2 og 3.

Kommunestyret ber om at saken to-trinns behandles, først i hovedutvalg for helse og oppvekst deretter av kommunestyret.