Hvorfor vil Høyre organisere kommunale eiendommer i et kommunalt foretak?

Driften av eiendomsmassen i Ringerike kommune er moden for forbedringer.

Bygging og forvaltning av eiendommer krever kompetanse.

HOVEDMÅLET FOR DET BOLIGSOSIALE ARBEIDET ER:

• å skaffe egnede boliger i gode bomiljø for vanskeligstilte husstander
  • gi tjenester som kan hjelpe vanskeligstilte til å mestre boforholdet og beholde boligen

Høyre mener det vil være fornuftig for Ringerike kommune å profesjonalisere forvaltningene av kommunens eiendommer, og organisere dette i et kommunalt foretak som kan innrette driften forretningsmessig, men som fortsatt er en del av kommunen. Kommunestyret ønsker et helhetlig blikk på den kommunale eiendomsmassen, foretaksmodellen ivaretar dette, samtidig med forretningsmessig drift.

Forvaltning favner over virksomhetsområder som bolig, HMS, økonomi, forsikring og kontraktforvaltningen av kommunens eide og innleide bygg og lokaler.

Drift har ansvaret for den daglige bygningstekniske driften på kommunens bygninger og vedlikehold for å ivareta eiendommenes verdi og funksjon.

Byggeprosjekter går gjennom flere faser som involverer mange interessegrupper, kommunale enheter, politiske for og eksterne tjenesteleverandører.

Høyre er opptatt av at alle virkelige inntekter og kostnader skal synliggjøres i et regnskap. Det er viktig at vi beregner kostnader riktig, slik at de reelle kostnader frem.

Bevilgning til vedlikehold skal vedtas i årlig i handlingsplanen, det har vel ikke skjedd at det tilsvarer behovet. Verdistigning, samt kjøp og salg er også med i regnestykket.

Ringerike Høyre mener dette best gjøres i et kommunalt foretak, som de aller fleste større kommuner benytter for dette formål.