Enighet om et borgerlig flertall i Sarpsborg

27.september skrev de borgerlige partiene ved Høyre, FrP, KrF og SaFoSa under på et politisk samarbeid for perioden 2023-2027. Avtalen er støttet valgteknisk av Pensjonistpartiet og INP, og sikrer at Høyres Magnus Arnesen blir ordfører i Sarpsborg.

Partene signerte avtalen på samme sted som de initielle sonderingene startet etter valget, i de gamle lokalene til Borg Videregående skole i Sarpsborg, nå kontorer for Barnehagenett.

Det er et historisk øyeblikk, før første gang på 110 år vil det bli en ordfører fra et annet parti enn Arbeiderpartiet.

Med onsdagens presentasjon av «Borg-plattformen» kunne påtroppende ordfører Magnus Arnesen (H) også presentere hele den politiske ledelsen i kommunen, inkludert ansvarsområder.

Julia Brännström Nordtug (Frp) får ansvaret for utvalget for kultur og oppvekst. I utvalg for velferd og folkehelse er det Margrethe Motzfeldt (H) som får lederansvaret. Bjørn Lande (KrF) tar ledervervet i utvalget for plan, miljø og teknikk.

Magnus Arnesen, som er utpekt som ordfører i samarbeidet, skriver dette i plattformens forord:

Det er historisk at Sarpsborg nå har fått et borgerlig flertall og de mulighetene det gir oss. Jeg er stolt og ydmyk over å kunne ledet dette prosjektet i rollen som byens første borgerlige ordfører på veldig lenge.
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Sammen for Sarpsborg, Industri og Næringspartiet og Pensjonistpartiet er enige om et nytt flertall. Med gode relasjoner i bunn ser vi frem til et samarbeid basert på ærlighet, tillitt og raushet. Selv om Pensjonistpartiet og INP har valgt å stå utenfor den politiske plattformen, er jeg glad for at de vil være med å støtt opp om prosjektet og at de vil samarbeide konstruktivt på borgerlig side i perioden.
Vi er enige om de store linjene i politikken, og med stødig styring vil vi skape økonomisk trygghet til å se inn i fremtiden med optimisme. Ved å være den beste tilretteleggeren vi kan være skal vi sammen med næringslivet, innbyggere, kommunens ansatte, organisasjonslivet og frivilligheten sørge for et Sarpsborgsamfunn hvor alle har muligheten til å lykkes. Vi har et godt lag på plass, vi har en stødig og offensiv politisk plattform, herfra er det hard arbeid som gjelder.
Vi takker for tillitten som Sarpsborg har gitt oss, og ser frem til et samarbeid med hele kommunen i årene som kommer.

Les hele plattformen i lenken under: